Aktualizacja: 18.02.2025 06:32 Publikacja: 08.03.2023 03:00
Foto: Adobe Stock
Brak lockdownów w 2022 r. nie oznaczał, niestety, powrotu prosperity. Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, do których dotarła „Rzeczpospolita”, w tej branży kryzys narasta. W ciągu ostatniego roku łączne zadłużenie gastronomii wzrosło o 14 proc. i na koniec lutego wyniosło 311,6 mln zł. Zdecydowaną większość z tego zadłużenia – 205 mln zł – wypracowały restauracje.
Z ponad 11,6 tys. firm z branży gastronomicznej, które są w rejestrze KRD, rekordzistą jest wrocławska firma z długami przekraczającymi 4,2 mln zł – głównie za leasing. To rekord, bo średnie zadłużenie jednej firmy gastronomicznej wynosi 21,9 tys. zł. Długi branży cateringowej sięgają 33,7 mln zł, a pozostałe firmy, oferujące posiłki czy napoje, mają należności sięgające 16,2 mln zł.
W 2024 r. ruch w tego typu lokalach gastronomicznych spadł o 3,6 proc., choć inne formaty typu fastfood zyskały klientów. Może to być efekt zarówno silniejszej konkurencji sklepów, np. Żabki, jak i rosnącej popularności innego typu dań.
Zmieniający się klimat i ekstremalne zjawiska pogodowe, z jakimi mieliśmy do czynienia w zeszłym roku, spowodowały wzrost cen niektórych produktów. We Włoszech, które słynęły z pysznej i taniej kawy, szykują się podwyżki m.in. popularnego espresso.
Pracownicy Starbucks rozszerzyli strajk na cztery kolejne miasta w USA, w tym Nowy Jork, poinformował związek zawodowy reprezentujący ponad 10 000 baristów.
Rynek dostaw w Polsce rozwija się i wart jest już ponad 10 mld zł. Z danych Pyszne.pl wynika, że najczęściej zamawiane dania w 2024 roku to kebab, pizza i cheeseburger.
Od 20 listopada br. w restauracjach McDonald’s dostępny jest burger drwala. Popularna kanapka sprzedawana jest tylko w sezonie jesienno-zimowym, a jej wprowadzeniu z reguły towarzyszy przemyślana akcja marketingowa.
W Rzeszowie aż 90 proc. klientów restauracji dokonuje rezerwacji online. – To wpływ amerykańskich jednostek wojskowych stacjonujących w okolicy – wskazują w start-upie MojStolik.pl.
Zwykły serwis pokładowy, który polega na ewentualnym podgrzaniu i serwowaniu gotowych dań pasażerom samolotu, ma zbyt wąski charakter, żeby uznać go za usługę objętą zerową stawką VAT.
Mimo rozwijania oferty o nowe dania, hot dogi są nadal zdecydowanie najbardziej ulubioną przekąską klientów sklepów tej sieci. W 2024 roku sprzedało się ich w sumie aż 85 milionów.
W 2024 r. ruch w tego typu lokalach gastronomicznych spadł o 3,6 proc., choć inne formaty typu fastfood zyskały klientów. Może to być efekt zarówno silniejszej konkurencji sklepów, np. Żabki, jak i rosnącej popularności innego typu dań.
Kilkanaście pizzerii na świecie wypowiedziało wojnę podawaniu pizzy hawajskiej. Czyli do typowych składników dodawany jest ananas. To prowokacja, czy chwyt marketingowy?
Restauracja „Bottiglieria 1881” z Krakowa, wyróżniona dwiema gwiazdkami Michelin, przechodzi gruntowny remont. Lokal ponownie otworzy się za dwa tygodnie. „Strach pomyśleć, co tu będzie się działo po remoncie” – zapowiada Przemysław Klima, szef kuchni i współwłaściciel lokalu.
Rosną wszystkie sektory rynku gastronomicznego, choć najszybciej przybywa punktów mobilnych, jak np. food trucki. Ogółem liczba placówek zwiększyła się o ponad 4 tys., co oznacza najlepszy wynik od dekady.
Znany francuski szef kuchni Marc Veyrat ogłosił zakaz wstępu dla inspektorów Michelin w swojej nowej restauracji. Trwający wiele lat konflikt Veyrata z wydawcą prestiżowego przewodnika kulinarnego, wszedł w nową fazę.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas