Kryzys uderza w branżę turystyczną

Spada liczba gości z zagranicy. Kryzys powoduje, że obcokrajowcy zaczynają oszczędzać na wyjazdach. Ze względu na mocnego złotego nasz kraj jest coraz droższy

Publikacja: 30.09.2008 06:20

Mniej obcokrajowców, mniejsze wydatki

Mniej obcokrajowców, mniejsze wydatki

Foto: Rzeczpospolita

– Spadek ruchu turystycznego jest widoczny na całym świecie. Ta branża jest zwykle pierwszą, na której odbijają się wszelkie kryzysy gospodarcze – wyjaśnia Grażyna Leja, pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. turystyki.

Do stolicy Małopolski przyjechało w tym roku o 20 proc. mniej odwiedzających, którzy nie zatrzymują się na noc w mieście. Hotele w Krakowie mają zaś o ok. 5 – 6 proc. mniej zagranicznych gości niż przed rokiem.

Z danych Instytutu Turystyki wynika, że w I półroczu 2008 r. do Polski przyjechało łącznie 6,3 mln zagranicznych turystów. To o 10 proc. mniej niż przed rokiem. Jeśli dynamika utrzyma się – a nic nie zwiastuje zmiany – to w tym roku przyjedzie do nas 13,5 mln turystów z innych krajów (1,5 mln mniej niż w 2007 r.). Średnio taka osoba wydaje u nas 700 zł. Oznacza to stratę ponad 1 mld zł.

– Złoty się umacnia, więc podróże do Polski drożeją. Jednocześnie rosną ceny paliw i tanie linie lotnicze likwidują połączenia z naszym krajem – wyjaśnia Andrzej Hulewicz, wiceprezes biura Mazurkas Travel organizującego przyjazdy do Polski. W tym roku firma notuje ich spadek o 30 proc. w stosunku do r. 2007.

Grażyna Leja podkreśla, że należy dołożyć starań, by spadek przyjazdów do Polski, chociaż nieunikniony, był jak najmniejszy. – Warto postawić na promowanie naszego kraju jako miejsca dobrego na konferencje. Polska jest stosunkowo nowym krajem dla tego segmentu rynku.

– Duże konferencje odbywają się cyklicznie, są planowane z wieloletnim wyprzedzeniem, więc nawet w dobie kryzysu ich liczba znacząco nie spadnie. Może jednak zmniejszyć się ich liczebność oraz ilość pieniędzy, jaką zostawią ich uczestnicy – zaznacza Sławomir Wróblewski, sekretarz generalny Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce. Podkreśla jednak, że ten segment branży nie odnotował na razie zmniejszenia zainteresowania Polską.

Optymistycznie patrzą w przyszłość właściciele i operatorzy luksusowych hoteli. – Liczba obcokrajowców w naszych hotelach w Warszawie jest taka sama jak przed rokiem, więcej o 4,5 proc. jest zaś Polaków – mówi Agnieszka Róg-Skrzyniarz ze Starwood Hotels, właściciela m.in. marki Sheraton. Planuje ona otwieranie kolejnych hoteli w dużych miastach, do których przyjeżdżają turyści biznesowi. Chce także mieć obiekty w kurortach takich jak Mikołajki czy Zakopane. – To prawda, że mówi się o gorszej koniunkturze w przyjazdach turystów. Główny powód to kryzys gospodarczy w USA i na rynkach zachodnich, który sprawia, że firmy zaczynają oszczędzać na podróżach służbowych. Myślimy jednak, że rynek hotelowy w Polsce ma dobre perspektywy – dodaje Róg-Skrzyniarz.

Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem