Coraz mniej czasu na wybór OFE

Do 10 stycznia jest czas na wybór funduszu emerytalnego. Ale wcześniej musimy otrzymać pismo z ZUS w tej sprawie

Aktualizacja: 23.12.2008 06:01 Publikacja: 23.12.2008 05:49

Wydatki OFE na reklamę

Wydatki OFE na reklamę

Foto: Rzeczpospolita

ZUS dwa razy w roku wysyła przypomnienie do tych, którzy powinni zapisać się do OFE, a tego nie zrobili. Właśnie rozesłał takie pisma do 223,5 tys. osób. Teraz mają oni czas do 10 stycznia na zawarcie umowy z jednym z 14 funduszy emerytalnych.

Jeśli mimo ponaglenia ZUS osoby nie wybiorą do 10 stycznia funduszu, decyzję za nich podejmie komputer. Dwa razy w roku odbywa się losowanie w ZUS (w końcu stycznia i lipca). W trakcie najbliższego będzie można trafić do jednego z pięciu funduszy: AIG, Generali, Polsatu, Pekao i Pocztylionu. Osiągnęły one bowiem wyższe niż średnia stopy zwrotu w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych i równocześnie zarządzają mniej niż 10 proc. aktywów ( wyklucza to trzy największe OFE: CU, ING oraz PZU Złotą Jesień). Zwykle ponad 50 proc. osób, które z ZUS dostają list, samodzielnie decyduje się na wybór funduszu. Pół roku temu zakład wysłał prawie 193 tys. powiadomień, a ostatecznie w losowaniu wzięło udział 55,5 tys.

Grudzień, styczeń, czerwiec i lipiec to okresy przed losowaniami, kiedy występuje boom promocyjny funduszy. Wtedy są one najbardziej widoczne. Wydatki na reklamę PTE rosną od 2005 r. Dla przypomnienia od połowy 2004 r. obowiązują nowe zasady losowania (wcześniej brały w nich udział wszystkie działające OFE). Z danych nadzoru wynika, że wydatki na reklamę w ubiegłym roku wyniosły 38,4 mln zł wobec 23,4 mln zł w 2006 r. Po trzech kwartałach tego roku jest to 27 mln zł.

– Te dane mogą nie odzwierciedlać rzeczywistych wydatków, które często są księgowane w innych pozycjach – mówi przedstawiciel OFE. Poza tym fundusze są promowane w ramach kampanii całej grupy.

Z danych Expert Monitor wynika, że od stycznia do listopada na reklamę funduszy emerytalnych zostało przeznaczone 55,6 mln zł. Rok wcześniej było to dużo mniej, bo 20,5 mln zł. To jednak cennikowa wartość reklam. Nie zawiera ewentualnych rabatów, a te mogą sięgać nawet 50 proc. Poza tym trzeba też uwzględnić wzrost stawek za reklamy. Rozliczenie utrudnia fakt, że firmy różnie dzielą się wydatkami promocyjnymi w ramach grup.

Dane Expert Monitor nie zawierają wydatków na reklamę w Internecie oraz wszelkie jej niestandardowe formy, np. siatki wielkoformatowe czy autobusy. Promocja w Internecie jest coraz powszechniejsza, ale nikt wiarygodnie nie monitoruje rynku reklam w tym medium.

Wydatki reklamowe PTE to kwota dużo niższa, niż wydają inne instytucje finansowe. W sektorze finansowym najwięcej na reklamę corocznie wydają banki.

ZUS
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu