Euro 2012 ma zwiększyć liczbę zagranicznych turystów odwiedzających co roku Polskę o pół miliona – zakłada Polska Organizacja Turystyki (POT). Ale przyszły rok zaczniemy od spadku: według Instytutu Turystyki efekty promocyjne przyjdą z opóźnieniem.
Wstępne prognozy branży turystycznej zakładają, że w tym roku Polskę może odwiedzić ok. 13,9 mln turystów. To ok. 600 tys. więcej niż przed rokiem, gdy przyjechało 13,3 mln. Według POT marketingowy i promocyjny efekt Euro powinien się przełożyć na trwały trend. – Z zagranicy otrzymujemy informacje, że odbiór Euro jest bardzo pozytywny. Spodziewamy się, że w kolejnych latach liczba przyjeżdżających do Polski turystów będzie dzięki temu wyższa o pół miliona, jak prognozował raport Impact – mówi Adam Zaborowski, pełnomocnik ds. Euro 2012 w POT. Wzrosnąć miałyby także przychody z turystyki: w latach 2012 – 2020 o 5 mld zł.
Badania przeprowadzone wśród turystów po pierwszej części rozgrywek pokazały, że 60 proc. gości, którzy przyjechali na Euro, jest w Polsce pierwszy raz. A 81 proc. badanych zadeklarowało, że przyjedzie do Polski w najbliższych trzech latach. Ponad 90 proc. ma rekomendować Polskę znajomym. – Większość przyjezdnych to ludzie młodzi. Liczymy, że kolejne imprezy sportowe, jak mistrzostwa świata w siatkówce w 2014 roku i mistrzostwa Europy w piłce ręcznej w 2016 roku umocnią ten trend – dodaje Zaborowski.
Ostrożniejszy w prognozach jest Instytut Turystyki. Na zyski trzeba będzie poczekać. – W przyszłym roku liczba przyjazdów może spaść do 13,8 mln. Efekt marketingowy przyjdzie do nas z opóźnieniem – tłumaczy prezes Instytutu Turystyki Krzysztof Łopaciński. Jego zdaniem trudno także oczekiwać, że znaczny wzrost przyjeżdżających da się utrzymać przez długi czas. – Będzie to zależeć od wielu czynników, w tym sytuacji gospodarczej – dodaje Łopaciński.