Prawie połowa ankietowanych zwraca uwagę na bezpieczeństwo transakcji, niewiele mniej na łatwość przeprowadzenia operacji. Najczęściej wykorzystywaną przez e-konsumentów formą płatności za zakupy internetowe są systemy płatności elektronicznych (automatyczne, jak i te w których trzeba wypełnić dane) – korzysta z nich 71 proc. badanych. Na samodzielne wykonywanie przelewów na konto sklepu decyduje się 60 proc. badanych. Połowa respondentów płaci przy odbiorze przesyłki, zaś 37 proc. korzysta z płatności kartą – wynika z badania ICAN Research dla Płatności Online BM.
Z kolei jako ulubione formy płatności klienci sklepów internetowych wskazywali kolejno: samodzielne wykonywanie przelewów (32 proc.), płatności elektroniczne (30 proc.) oraz za pobraniem (20 proc.). Wśród płatności online e-konsumenci preferują przelewy automatyczne, przy których nie trzeba dodatkowo wypełniać danych.
Wiarygodność firmy obsługującej płatności online istotna jest dla 23 proc. respondentów, zaś dostępność preferowanej formy płatności – dla 22 proc.
Klienci chcą, by płatności za zakupy internetowe były przede wszystkim wygodne i bezpieczne, choć paradoksalnie samodzielne wykonywanie przelewów jest nadal ulubioną formą płatności klientów sklepów internetowych – wskazało na nią 32 proc. ankietowanych – mimo że do szybkich form wcale nie należy. Jest jednak duże prawdopodobieństwo, że mimo pojawiających się nowych form płatności przelewy, choć bardziej czasochłonne nadal będą często wykorzystywane. Dlaczego?
- Tradycyjny przelew długo jeszcze będzie obecny w polskim e-commerce z prostej przyczyny – jest po prostu najtańszy dla sklepów. Dotyczy to zwłaszcza sklepów o niskomarżowej sprzedaży, gdzie każdy 1 proc. prowizji ma olbrzymie znaczenie. Klasycznym przykładem jest zakup laptopa. Ten sam laptop przy płatności przelewem sklep sprzedaje za 3000 zł, a przy wykorzystaniu płatności online za 3030 zł. Nic dziwnego, że konsumenci wolą kupić taniej, mimo że zrobienie przelewu jest mniej wygodne niż np. szybka płatność automatyczna – tłumaczy Krystian Wesołowski z firmy Blue Media, operatora Płatności Online BM.