Reklama

Jak płacimy za zakupy w sieci

Co czwarty Polak zrezygnował z zakupów w internecie z powodu braku dogodnej formy płatności. Kupując online najczęściej płacimy przelewem.

Publikacja: 12.10.2015 15:24

Jak płacimy za zakupy w sieci

Foto: Bloomberg

Prawie połowa ankietowanych zwraca uwagę na bezpieczeństwo transakcji, niewiele mniej na łatwość przeprowadzenia operacji. Najczęściej wykorzystywaną przez e-konsumentów formą płatności za zakupy internetowe są systemy płatności elektronicznych (automatyczne, jak i te w których trzeba wypełnić dane) – korzysta z nich 71 proc. badanych. Na samodzielne wykonywanie przelewów na konto sklepu decyduje się 60 proc. badanych. Połowa respondentów płaci przy odbiorze przesyłki, zaś 37 proc. korzysta z płatności kartą – wynika z badania ICAN Research dla Płatności Online BM.

Z kolei jako ulubione formy płatności klienci sklepów internetowych wskazywali kolejno: samodzielne wykonywanie przelewów (32 proc.), płatności elektroniczne (30 proc.) oraz za pobraniem (20 proc.). Wśród płatności online e-konsumenci preferują przelewy automatyczne, przy których nie trzeba dodatkowo wypełniać danych.

Wiarygodność firmy obsługującej płatności online istotna jest dla 23 proc. respondentów, zaś dostępność preferowanej formy płatności – dla 22 proc.

Klienci chcą, by płatności za zakupy internetowe były przede wszystkim wygodne i bezpieczne, choć paradoksalnie samodzielne wykonywanie przelewów jest nadal ulubioną formą płatności klientów sklepów internetowych – wskazało na nią 32 proc. ankietowanych – mimo że do szybkich form wcale nie należy. Jest jednak duże prawdopodobieństwo, że mimo pojawiających się nowych form płatności przelewy, choć bardziej czasochłonne nadal będą często wykorzystywane. Dlaczego?

- Tradycyjny przelew długo jeszcze będzie obecny w polskim e-commerce z prostej przyczyny – jest po prostu najtańszy dla sklepów. Dotyczy to zwłaszcza sklepów o niskomarżowej sprzedaży, gdzie każdy 1 proc. prowizji ma olbrzymie znaczenie. Klasycznym przykładem jest zakup laptopa. Ten sam laptop przy płatności przelewem sklep sprzedaje za 3000 zł, a przy wykorzystaniu płatności online za 3030 zł. Nic dziwnego, że konsumenci wolą kupić taniej, mimo że zrobienie przelewu jest mniej wygodne niż np. szybka płatność automatyczna – tłumaczy Krystian Wesołowski z firmy Blue Media, operatora Płatności Online BM.

Reklama
Reklama

A możliwości szybkiego płacenia w e-sklepach przybywa. Coraz powszechniejsze są metody na jeden klik, m.in. poprzez jednorazowe zarejestrowanie swojej karty płatniczej, z której przy kolejnych płatnościach można korzystać już podając jedynie ustalone hasło, bez konieczności wpisywania numeru karty. Płatności w sklepach internetowych umożliwia także m.in. system płatności mobilnych BLIK.

Choć dostępność różnych rodzajów płatności nie gra kluczowej roli w podejmowaniu decyzji zakupowych, to z powodu braku dogodnej formy płatności z zakupów w danym e-sklepie zrezygnował aż co czwarty badany.

- Z jednej więc strony o sposobie płatności nie myślimy planując czy robiąc zakupy w internecie, z drugiej jednak strony brak preferowanej formy płatności może nas skutecznie zniechęcić do sfinalizowania transakcji. Jak się okazuje płatność bywa wąskim gardłem ścieżki sprzedażowej – dodaje Krystian Wesołowski.

Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Finanse
BIK w centrum innowacji: dane i edukacja napędzają rozwój sektora
Finanse
Najwięksi dłużnicy Rosji to najwięksi sojusznicy Kremla
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Finanse
Długi, etyka i edukacja. Jak zmienić mentalność Polaków?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama