Materiał powstał we współpracy z VISA
Badania zlecone przez Visa i przeprowadzone przez Ipsos pokazują, że zdecydowana większość polskich internautów, bo aż trzy czwarte z nich, kupuje produkty w internecie co najmniej raz w miesiącu. Tylko 3 proc. polskich internautów w ogóle nie kupuje online.
Jakie produkty cieszą się największą popularnością wśród Polaków kupujących w internecie? Zdecydowanie odzież i obuwie – aż 64 proc. polskich internautów deklaruje, że kupiło tego typu produkty w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Polacy równie chętnie kupują kosmetyki (51 proc.), produkty elektroniczne (50 proc.) czy wyposażenie domu i mieszkania (47 proc.). Polscy konsumenci przekonali się również do elektronicznego opłacania rachunków za prąd i gaz – robi to aż 41 proc. z nich. Płatności cyfrowe są także bardzo popularne w przypadku opłacania różnych usług subskrypcyjnych (94 proc.).
Ożywienie gospodarki widać po tym, że Polacy zaczęli znowu jadać na mieście, korzystając przy tym z płatności cyfrowych. W maju 2021 r., po złagodzeniu ograniczeń, wzrost liczby płatności Visa w restauracjach i fast foodach w Polsce był prawie pięciokrotnie wyższy niż wzrost transakcji w supermarketach, dyskontach i sklepach osiedlowych. Zauważyliśmy również, że konsumenci coraz chętniej korzystają z możliwości płacenia kartą za korzystanie z dostępnych w miastach środków transportu. W maju 2021 r. liczba transakcji Visa w Polsce w tym sektorze rosła pięć razy szybciej niż wszystkich innych transakcji w całym kraju.
Jaką metodę płatności najczęściej wybierają polscy konsumenci? Są oni pod tym względem elastyczni, gdyż prawie połowa z nich korzysta z różnych metod transakcji przy zakupach online, w tym oczywiście z karty. Tylko 14 proc. z nich wybiera płatność przy odbiorze. Prawie wszyscy Polacy korzystający z internetu posiadają przynajmniej jedną kartę płatniczą, a zdecydowana większość z nich, bo aż 86 proc., używa jej do zakupów online. Wśród największych zalet związanych z płaceniem kartą konsumenci wymieniają szybkość, wygodę i bezpieczeństwo.