Materiał powstał we współpracy z VISA

Badania zlecone przez Visa i przeprowadzone przez Ipsos pokazują, że zdecydowana większość polskich internautów, bo aż trzy czwarte z nich, kupuje produkty w internecie co najmniej raz w miesiącu. Tylko 3 proc. polskich internautów w ogóle nie kupuje online.

Jakie produkty cieszą się największą popularnością wśród Polaków kupujących w internecie? Zdecydowanie odzież i obuwie – aż 64 proc. polskich internautów deklaruje, że kupiło tego typu produkty w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Polacy równie chętnie kupują kosmetyki (51 proc.), produkty elektroniczne (50 proc.) czy wyposażenie domu i mieszkania (47 proc.). Polscy konsumenci przekonali się również do elektronicznego opłacania rachunków za prąd i gaz – robi to aż 41 proc. z nich. Płatności cyfrowe są także bardzo popularne w przypadku opłacania różnych usług subskrypcyjnych (94 proc.).

Ożywienie gospodarki widać po tym, że Polacy zaczęli znowu jadać na mieście, korzystając przy tym z płatności cyfrowych. W maju 2021 r., po złagodzeniu ograniczeń, wzrost liczby płatności Visa w restauracjach i fast foodach w Polsce był prawie pięciokrotnie wyższy niż wzrost transakcji w supermarketach, dyskontach i sklepach osiedlowych. Zauważyliśmy również, że konsumenci coraz chętniej korzystają z możliwości płacenia kartą za korzystanie z dostępnych w miastach środków transportu. W maju 2021 r. liczba transakcji Visa w Polsce w tym sektorze rosła pięć razy szybciej niż wszystkich innych transakcji w całym kraju.

Jaką metodę płatności najczęściej wybierają polscy konsumenci? Są oni pod tym względem elastyczni, gdyż prawie połowa z nich korzysta z różnych metod transakcji przy zakupach online, w tym oczywiście z karty. Tylko 14 proc. z nich wybiera płatność przy odbiorze. Prawie wszyscy Polacy korzystający z internetu posiadają przynajmniej jedną kartę płatniczą, a zdecydowana większość z nich, bo aż 86 proc., używa jej do zakupów online. Wśród największych zalet związanych z płaceniem kartą konsumenci wymieniają szybkość, wygodę i bezpieczeństwo.

W Visa analizujemy konsekwencje dużego wzrostu znaczenia e-commerce dla płatności cyfrowych oraz to, jak sprzedawcy i wydawcy kart mogą odpowiadać na potrzeby konsumentów. Wnioski z danych, którymi dysponujemy, pozwalają bankom i innym firmom oferować dostosowane do potrzeb konsumentów rozwiązania, do których zdążyliśmy się już przyzwyczaić w innych dziedzinach życia. Równie kluczowe jest wspieranie przez Visa drobnych przedsiębiorców. Rozszerzanie działalności o sprzedaż w internecie i przyjmowanie płatności cyfrowych często decydują o przetrwaniu w nowej rzeczywistości rynkowej.

Szymon Staśczak, dyrektor działu konsultingu i analiz w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Visa.