Polacy coraz chętniej robią zakupy w internecie, płacąc cyfrowo

W wyniku pandemii wielu konsumentów zmieniło swoje zwyczaje zakupowe i płatnicze. Visa analizuje trendy w tym zakresie, aby uchwycić dynamikę postępujących zmian i pomóc sprzedawcom oraz wydawcom kart w odpowiednim dostosowaniu ich strategii do nowej sytuacji na rynku.

Publikacja: 30.07.2021 01:00

Materiał powstał we współpracy z VISA

Badania zlecone przez Visa i przeprowadzone przez Ipsos pokazują, że zdecydowana większość polskich internautów, bo aż trzy czwarte z nich, kupuje produkty w internecie co najmniej raz w miesiącu. Tylko 3 proc. polskich internautów w ogóle nie kupuje online.

Jakie produkty cieszą się największą popularnością wśród Polaków kupujących w internecie? Zdecydowanie odzież i obuwie – aż 64 proc. polskich internautów deklaruje, że kupiło tego typu produkty w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Polacy równie chętnie kupują kosmetyki (51 proc.), produkty elektroniczne (50 proc.) czy wyposażenie domu i mieszkania (47 proc.). Polscy konsumenci przekonali się również do elektronicznego opłacania rachunków za prąd i gaz – robi to aż 41 proc. z nich. Płatności cyfrowe są także bardzo popularne w przypadku opłacania różnych usług subskrypcyjnych (94 proc.).

Ożywienie gospodarki widać po tym, że Polacy zaczęli znowu jadać na mieście, korzystając przy tym z płatności cyfrowych. W maju 2021 r., po złagodzeniu ograniczeń, wzrost liczby płatności Visa w restauracjach i fast foodach w Polsce był prawie pięciokrotnie wyższy niż wzrost transakcji w supermarketach, dyskontach i sklepach osiedlowych. Zauważyliśmy również, że konsumenci coraz chętniej korzystają z możliwości płacenia kartą za korzystanie z dostępnych w miastach środków transportu. W maju 2021 r. liczba transakcji Visa w Polsce w tym sektorze rosła pięć razy szybciej niż wszystkich innych transakcji w całym kraju.

Jaką metodę płatności najczęściej wybierają polscy konsumenci? Są oni pod tym względem elastyczni, gdyż prawie połowa z nich korzysta z różnych metod transakcji przy zakupach online, w tym oczywiście z karty. Tylko 14 proc. z nich wybiera płatność przy odbiorze. Prawie wszyscy Polacy korzystający z internetu posiadają przynajmniej jedną kartę płatniczą, a zdecydowana większość z nich, bo aż 86 proc., używa jej do zakupów online. Wśród największych zalet związanych z płaceniem kartą konsumenci wymieniają szybkość, wygodę i bezpieczeństwo.

W Visa analizujemy konsekwencje dużego wzrostu znaczenia e-commerce dla płatności cyfrowych oraz to, jak sprzedawcy i wydawcy kart mogą odpowiadać na potrzeby konsumentów. Wnioski z danych, którymi dysponujemy, pozwalają bankom i innym firmom oferować dostosowane do potrzeb konsumentów rozwiązania, do których zdążyliśmy się już przyzwyczaić w innych dziedzinach życia. Równie kluczowe jest wspieranie przez Visa drobnych przedsiębiorców. Rozszerzanie działalności o sprzedaż w internecie i przyjmowanie płatności cyfrowych często decydują o przetrwaniu w nowej rzeczywistości rynkowej.

Szymon Staśczak, dyrektor działu konsultingu i analiz w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Visa.

Materiał powstał we współpracy z VISA

Badania zlecone przez Visa i przeprowadzone przez Ipsos pokazują, że zdecydowana większość polskich internautów, bo aż trzy czwarte z nich, kupuje produkty w internecie co najmniej raz w miesiącu. Tylko 3 proc. polskich internautów w ogóle nie kupuje online.

Pozostało 89% artykułu
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu