Reklama
Rozwiń

Polacy coraz chętniej robią zakupy w internecie, płacąc cyfrowo

W wyniku pandemii wielu konsumentów zmieniło swoje zwyczaje zakupowe i płatnicze. Visa analizuje trendy w tym zakresie, aby uchwycić dynamikę postępujących zmian i pomóc sprzedawcom oraz wydawcom kart w odpowiednim dostosowaniu ich strategii do nowej sytuacji na rynku.

Publikacja: 30.07.2021 01:00

Materiał powstał we współpracy z VISA

Badania zlecone przez Visa i przeprowadzone przez Ipsos pokazują, że zdecydowana większość polskich internautów, bo aż trzy czwarte z nich, kupuje produkty w internecie co najmniej raz w miesiącu. Tylko 3 proc. polskich internautów w ogóle nie kupuje online.

Jakie produkty cieszą się największą popularnością wśród Polaków kupujących w internecie? Zdecydowanie odzież i obuwie – aż 64 proc. polskich internautów deklaruje, że kupiło tego typu produkty w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Polacy równie chętnie kupują kosmetyki (51 proc.), produkty elektroniczne (50 proc.) czy wyposażenie domu i mieszkania (47 proc.). Polscy konsumenci przekonali się również do elektronicznego opłacania rachunków za prąd i gaz – robi to aż 41 proc. z nich. Płatności cyfrowe są także bardzo popularne w przypadku opłacania różnych usług subskrypcyjnych (94 proc.).

Ożywienie gospodarki widać po tym, że Polacy zaczęli znowu jadać na mieście, korzystając przy tym z płatności cyfrowych. W maju 2021 r., po złagodzeniu ograniczeń, wzrost liczby płatności Visa w restauracjach i fast foodach w Polsce był prawie pięciokrotnie wyższy niż wzrost transakcji w supermarketach, dyskontach i sklepach osiedlowych. Zauważyliśmy również, że konsumenci coraz chętniej korzystają z możliwości płacenia kartą za korzystanie z dostępnych w miastach środków transportu. W maju 2021 r. liczba transakcji Visa w Polsce w tym sektorze rosła pięć razy szybciej niż wszystkich innych transakcji w całym kraju.

Jaką metodę płatności najczęściej wybierają polscy konsumenci? Są oni pod tym względem elastyczni, gdyż prawie połowa z nich korzysta z różnych metod transakcji przy zakupach online, w tym oczywiście z karty. Tylko 14 proc. z nich wybiera płatność przy odbiorze. Prawie wszyscy Polacy korzystający z internetu posiadają przynajmniej jedną kartę płatniczą, a zdecydowana większość z nich, bo aż 86 proc., używa jej do zakupów online. Wśród największych zalet związanych z płaceniem kartą konsumenci wymieniają szybkość, wygodę i bezpieczeństwo.

W Visa analizujemy konsekwencje dużego wzrostu znaczenia e-commerce dla płatności cyfrowych oraz to, jak sprzedawcy i wydawcy kart mogą odpowiadać na potrzeby konsumentów. Wnioski z danych, którymi dysponujemy, pozwalają bankom i innym firmom oferować dostosowane do potrzeb konsumentów rozwiązania, do których zdążyliśmy się już przyzwyczaić w innych dziedzinach życia. Równie kluczowe jest wspieranie przez Visa drobnych przedsiębiorców. Rozszerzanie działalności o sprzedaż w internecie i przyjmowanie płatności cyfrowych często decydują o przetrwaniu w nowej rzeczywistości rynkowej.

Szymon Staśczak, dyrektor działu konsultingu i analiz w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Visa.

Materiał powstał we współpracy z VISA

Badania zlecone przez Visa i przeprowadzone przez Ipsos pokazują, że zdecydowana większość polskich internautów, bo aż trzy czwarte z nich, kupuje produkty w internecie co najmniej raz w miesiącu. Tylko 3 proc. polskich internautów w ogóle nie kupuje online.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Finanse
Listy zastawne: klucz do tańszych kredytów mieszkaniowych?
Finanse
Otwarcie na dialog, czekanie na konkretne działania
Finanse
Putin gotowy na utratę zamrożonych aktywów. Już nie chce kupować boeingów
Finanse
Donald Trump wybiera nowego szefa Fed. Kandydat musi spełniać podstawowy warunek
Finanse
Holistyczne spojrzenie na inwestora