Na kolejne postępowania będzie można liczyć dopiero po zapewnieniu kolejnych środków.
Przewozy Regionalne po ogłoszeniu w tym tygodniu przetargu na dostawę w leasingu sześć nowych autobusów szynowych, szykują kolejne postępowanie. W najbliższych dniach mają ogłosić je na modernizacje 44 pociągów (elektrycznych zespołów trakcyjnych) za ok. 380 mln zł. Inwestycja finansowana jest z dotacji unijnych na ten cel w ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko".
– Pierwotna koncepcja przewidywała modernizację 100 pociągów. Województwa jednak nie były zainteresowane tym projektem – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych. – Moglibyśmy unowocześnić znacznie więcej składów, ale możemy się ubiegać o dotacje unijne na modernizacje tylko tych pociągów, które będą obsługiwały połączenia międzywojewódzkie – wyjaśnia prezes Przewozów Regionalnych.
Spółka stara się o kolejne 300 mln zł unijnego wsparcia. Zabiega o umieszczenie na liście projektów podstawowych finansowanych z programu „Infrastruktura i środowisko", projektu modernizacji 57 wagonów i 11 lokomotyw elektrycznych za 170 mln zł oraz punktów utrzymania taboru za ok. 130 mln zł.
Zmodernizowanych już zostało pierwszych 10 wagonów, pierwsze nakłady na remont zakładów utrzymaniowych zostały poniesione. Unijne dofinansowanie wynosi 50 proc., resort transportu stara się jednak podnieść pule wsparcia ze strony Unii Europejskiej.