Inwestycje przewoźników w tabor

Pasażerscy przewoźnicy kolejowi szykują kolejne, ostatnie już przetargi na tabor. Przewozy Regionalne chcą zmodernizować 44 pociągi, Intercity 20 lokomotyw i kupić kolejne 10.

Aktualizacja: 11.01.2013 04:04 Publikacja: 11.01.2013 04:03

Na kolejne postępowania będzie można liczyć dopiero po zapewnieniu kolejnych środków.

Przewozy Regionalne po ogłoszeniu w tym tygodniu przetargu na dostawę w leasingu sześć nowych autobusów szynowych, szykują kolejne postępowanie. W najbliższych dniach mają ogłosić je na modernizacje 44 pociągów (elektrycznych zespołów trakcyjnych) za ok. 380 mln zł. Inwestycja finansowana jest z dotacji unijnych na ten cel w ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko".

– Pierwotna koncepcja przewidywała modernizację 100 pociągów. Województwa jednak nie były zainteresowane tym projektem – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych.  – Moglibyśmy unowocześnić znacznie więcej składów, ale możemy się ubiegać o dotacje unijne na modernizacje tylko tych pociągów, które będą obsługiwały połączenia międzywojewódzkie – wyjaśnia prezes Przewozów Regionalnych.

Spółka stara się o kolejne 300 mln zł unijnego wsparcia. Zabiega o umieszczenie na liście projektów podstawowych finansowanych z programu „Infrastruktura i środowisko", projektu modernizacji 57 wagonów i 11 lokomotyw elektrycznych za 170 mln zł oraz punktów utrzymania taboru za ok. 130 mln zł.

Zmodernizowanych już zostało pierwszych 10 wagonów, pierwsze nakłady na remont zakładów utrzymaniowych zostały poniesione. Unijne dofinansowanie wynosi 50 proc., resort transportu stara się jednak podnieść pule wsparcia ze strony Unii Europejskiej.

Jak mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, w przyszłym roku ok. 40–50 proc. przewozów spółki ma być realizowanych nowym lub unowocześnionym taborem.

PKP Intercity przygotowuje dwa przetargi – na zakup 10 lokomotyw spalinowych liniowych i modernizację 20 lokomotyw spalinowych manewrowych. – Chcemy ogłosić obydwa postępowania w ciągu najbliższych tygodni – mówi Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.

PKP Intercity rozstrzygnęła w ostatnim czasie lub czeka na rozstrzygnięcie wcześniej ogłoszonych postępowań m.in. na modernizacje 218 wagonów, zakupu 25 nowych wagonów, które będą kursować na trasie Wrocław–Gdynia przez Poznań i Bydgoszcz, zakup 20 szybkich pociągów Pendolino. Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego, w ciągu 11 miesięcy 2012 roku  liczba pasażerów korzystających wzrosła o 4,1 proc., do 253,3 mln osób.

Na kolejne postępowania będzie można liczyć dopiero po zapewnieniu kolejnych środków.

Przewozy Regionalne po ogłoszeniu w tym tygodniu przetargu na dostawę w leasingu sześć nowych autobusów szynowych, szykują kolejne postępowanie. W najbliższych dniach mają ogłosić je na modernizacje 44 pociągów (elektrycznych zespołów trakcyjnych) za ok. 380 mln zł. Inwestycja finansowana jest z dotacji unijnych na ten cel w ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko".

Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu