Przedsiębiorcy z poszczególnych województw mogą pozyskać dotacje na działania eksportowe, w tym udział w krajowych i zagranicznych targach, z regionalnych programów operacyjnych. Takie granty zaoferowano firmom w 15 województwach. Jedynie Opolskie nie przewidziało tego rodzaju dofinansowania.
Dotacje na wyjazdy na targi są przeznaczone głównie dla małych i średnich firm. Przedsiębiorcy mogą się o nie ubiegać bezpośrednio lub za pośrednictwem instytucji otoczenia biznesu, np. izb gospodarczych czy samorządów.
– W Pomorskiem oferowaliśmy oba rodzaje pomocy pośredniej i bezpośredniej – mówi Jan Szymański, dyrektor Departamentu Programów Regionalnych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomor- skiego. Dodaje jednak, że pieniądze już się skończyły. Pomorskie firmy wyjeżdżały dzięki nim m.in. na Expo w Chinach i na targi jachtów w Skandynawii. Z pomorskiego programu regionalnego sfinansowano też kampanię promocyjną produktów wykonanych z bursztynu oraz regionu gdańskiego na rynku arabskim – Amberif – Targi Dubaj 2009. Przeprowadziła ją spółka Międzynarodowe Targi Gdańskie. Była to specjalna jednorazowa kampania, która promowała Pomorze, Gdańsk oraz Targi Amberif i Ambermar jako światowe centrum handlu wyrobami bursztynowymi. Projekt pochłonął 388 tys. zł, w tym 255 tys. zł to dofinansowanie.
Choć na Pomorzu dotacje na udział w targach się skończyły, to są to jednak granty drugiego wyboru wciąż dostępne w kilku regionach. – Na pewno nie są to pieniądze tak popularne jak te na inwestycje, o czym świadczy fakt, że wciąż je rozdzielamy – mówi Marcin Szmyt, dyrektor Wydziału Zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego. Dodaje, że na umiędzynarodowienie działalności zachodniopomorskich przedsiębiorstw, w tym udział w targach i misjach zagranicznych oraz targach w kraju, ale z udziałem wystawców z zagranicy przeznaczono około 1 mln euro. Dotacje są kierowane zarówno bezpośrednio do firm, jak i za pośrednictwem instytucji otoczenia biznesu. – Dwie misje na targi do Chin i Kanady zorganizowała Północna Izba Gospodarcza – wskazuje Szmyt, tłumacząc, że w przypadku przekazywania firmom pomocy za pośrednictwem organizacji gospodarczych przedsiębiorcy mają ułatwiony dostęp, bo jeden wniosek o dotację składa organizator wyjazdu, a przedsiębiorcy z nimi załatwiają wszystkie formalności. Środki na udział przedsiębiorców w targach są też dostępne na Mazowszu. – Dla przedsiębiorców mamy jeszcze 2 mln euro – zachęca Mariusz Frankowski, dyrektor Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych.
Również Śląsk dysponuje środkami na nawiązywanie kontaktów gospodarczych. O dotacje na udział w międzynarodowych, krajowych i regionalnych targach, wystawach oraz misjach gospodarczych w imieniu grupy przedsiębiorców z sektora MŚP mogą ubiegać się instytucje otoczenia biznesu. Śląskie Centrum Przedsiębiorczości, które rozdziela te dotacje, najbliższy konkurs zaplanowało na I kwartał 2012 r. Jego pula to 1,77 mln zł.