Trudniejszy dostęp do zewnętrznych źródeł finansowania i mniejsza skłonność do ryzyka-także wśród funduszy venture capital-sprawia,że wiele firm notuje  spadek  innowacyjności - wynika z najnowszych danych Globalnego Barometru Innowacji koncernu General Electric. Barometr przygotowany na postawie badania opinii prawie 3 tys. menedżerów odpowiedzialnych za innowacje, które  w 22 krajach ( w tym w Polsce)  przeprowadziła firma badawcza StrategyOne  potwierdza,że biznes docenia znaczenie nowatorskich przedsięwzięć. Zdecydowana większość menedżerów zgodnie przyznaje,że innowacje to skuteczny sposób na zwiększanie zatrudnienia oraz konkurencyjności firm i gospodarek. W dodatku sprzyja im społeczny odbiór- co  bardzo wyraźnie  widać  w polskiej edycji barometru; trzy czwarte polskich szefów twierdzi,że opinia publiczna jest przekonana o korzyściach z innowacji w codziennym życiu, a już zwłaszcza młode pokolenie ma bardzo duży apetyt na innowacje.  Ten pozytywny odbiór nowatorskich rozwiązań w Polsce widać np. w szybko rosnącym rynku tabletów- według danych GfK Polonia w 2011 Polacy mogli kupić ok. 90 tys. tabletów, a w tym roku- gdy na rynku pojawia się coraz więcej tańszych ofert- ta liczba ma się potroić.

Pozytywne nastawienie  konsumentów to jednak za małe wsparcie dla innowacyjności przedsiębiorstw, którą ogranicza cały szereg barier. Co prawda 90 proc. menedżerów ocenia,że i tak w ostatnich pięciu latach warunki działania dla nowatorskich firm poprawiły  się, ale rząd i administracja publiczna robią za mało.  Problemem jest brak prywatnych inwestorów, którzy wsparliby nowatorskie projekty, brak fiskalnych zachęt dla innowacyjnych firm, za mało współpracy biznesu i uczelni, a za to nadmiar biurokracji,  która utrudnia zdobycie unijnych funduszy na innowacje. Zdaniem polskich menedżerów, innowacyjność naszych firm wsparłyby też   fiskalne zachęt  dla nowatorskich przedsiębiorstw  oraz promocja   przedsiębiorczości   wśród studentów i  międzynarodowej  współpracy przy innowacyjnych projektach.