Trudniejszy dostęp do zewnętrznych źródeł finansowania i mniejsza skłonność do ryzyka-także wśród funduszy venture capital-sprawia,że wiele firm notuje spadek innowacyjności - wynika z najnowszych danych Globalnego Barometru Innowacji koncernu General Electric. Barometr przygotowany na postawie badania opinii prawie 3 tys. menedżerów odpowiedzialnych za innowacje, które w 22 krajach ( w tym w Polsce) przeprowadziła firma badawcza StrategyOne potwierdza,że biznes docenia znaczenie nowatorskich przedsięwzięć. Zdecydowana większość menedżerów zgodnie przyznaje,że innowacje to skuteczny sposób na zwiększanie zatrudnienia oraz konkurencyjności firm i gospodarek. W dodatku sprzyja im społeczny odbiór- co bardzo wyraźnie widać w polskiej edycji barometru; trzy czwarte polskich szefów twierdzi,że opinia publiczna jest przekonana o korzyściach z innowacji w codziennym życiu, a już zwłaszcza młode pokolenie ma bardzo duży apetyt na innowacje. Ten pozytywny odbiór nowatorskich rozwiązań w Polsce widać np. w szybko rosnącym rynku tabletów- według danych GfK Polonia w 2011 Polacy mogli kupić ok. 90 tys. tabletów, a w tym roku- gdy na rynku pojawia się coraz więcej tańszych ofert- ta liczba ma się potroić.
Pozytywne nastawienie konsumentów to jednak za małe wsparcie dla innowacyjności przedsiębiorstw, którą ogranicza cały szereg barier. Co prawda 90 proc. menedżerów ocenia,że i tak w ostatnich pięciu latach warunki działania dla nowatorskich firm poprawiły się, ale rząd i administracja publiczna robią za mało. Problemem jest brak prywatnych inwestorów, którzy wsparliby nowatorskie projekty, brak fiskalnych zachęt dla innowacyjnych firm, za mało współpracy biznesu i uczelni, a za to nadmiar biurokracji, która utrudnia zdobycie unijnych funduszy na innowacje. Zdaniem polskich menedżerów, innowacyjność naszych firm wsparłyby też fiskalne zachęt dla nowatorskich przedsiębiorstw oraz promocja przedsiębiorczości wśród studentów i międzynarodowej współpracy przy innowacyjnych projektach.