Nowe sankcje korporacyjne i osobiste w cenach transferowych

W ślad za gruntownymi zmianami w przepisach regulujących obowiązki wynikające z realizowania transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi, od 2019 r. wprowadzono również zmiany w przepisach proceduralnych (OP) i karnych skarbowych (KKS), które zdecydowanie wpisują się w założenia resortu finansów o prewencyjnym efekcie oddziaływania sankcji dotyczących spraw z zakresu cen transferowych.

Aktualizacja: 25.02.2019 17:43 Publikacja: 21.02.2019 17:26

Nowa koncepcja sankcjonowania nierynkowego zachowania (OP)

Z dniem 1 stycznia 2019 r. dotychczas obowiązująca sankcja w postaci opodatkowania 50% stawką kwoty doszacowania z tytułu niezgodności warunków transakcji z zasadą ceny rynkowej została zastąpiona nową instytucją tzw. dodatkowego zobowiązania podatkowego, która została uregulowana w przepisach rozdziału 6a OP.

W myśl nowych przepisów, organ podatkowy ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe, która może zostać nałożone m.in. w przypadku podjęcia ustaleń w zakresie cen transferowych. Stawka podatku wynosi 10% sumy nienależnie wykazanej lub zawyżonej straty podatkowej i niewykazanego w całości lub części dochodu do opodatkowania.

Ustawodawca przewidział ponadto możliwość podwojenia sankcyjnej stawki (20%), jeżeli podstawa do ustalenia dodatkowego zobowiązania podatkowego przekracza 15 mln zł (w zakresie nadwyżki ponad tę kwotę) lub podatnik nie przedłoży dokumentacji podatkowej (chyba, że zostanie ona uzupełniona w terminie wskazanym przez organ podatkowy, nie dłuższym niż 14 dni) oraz nawet potrojeniu (30%) jeżeli kwota przekracza 15 mln zł i podatnik nie przedłoży dokumentacji cen transferowych dla danej transakcji (chyba że zostanie ona uzupełniona na podobnych zasadach jak powyżej).

Nowa koncepcja sankcji skutkuje w praktyce tym, że niezależnie od wyniku podatkowego przedsiębiorcy w danym roku (np. poniesienie straty podatkowej), ustalenia z tytułu cen transferowych zostaną objęte stawką sankcyjną wahającą się od 10% do 30% i będą wiązać się z obowiązkiem zapłaty podatku z tytułu dodatkowego zobowiązania podatkowego. Należy pamiętać że dodatkowe zobowiązanie ma charakter sankcyjny i nie będzie mogło zostać odliczone przez drugą stronę transakcji.

Wprowadzenie szczególnych przepisów KKS

Z początkiem roku 2019, do przepisów KKS wprowadzone zostały szczególne regulacje referujące do obowiązków dokumentacyjnych i sprawozdawczych w obszarze cen transferowych.

W świetle nowego art. 56c § 1 KKS, kto nie składa oświadczenia o cenach transferowych, albo składa to oświadczenie po terminie lub poświadcza w nim informacje niezgodne ze stanem rzeczywistym podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych. Warto zwrócić uwagę, że poza oświadczeniem o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych, nowe przepisy art. 11m CIT nakazują, aby podatnik oświadczył również o rynkowości stosowanych rozliczeń w udokumentowanych transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi. Biorąc pod uwagę złożoność zagadnienia cen transferowych, obligowanie do złożenia oświadczenia w zakresie rynkowości rozliczeń pod groźbą sankcji KKS budzi pewne kontrowersje. Kontrowersje potęguje fakt, że konstrukcja przepisów skutkuje uznaniem poświadczenia przez podatnika nieprawdy w zakresie rynkowości transakcji praktycznie w przypadku podjęcia jakichkolwiek ustaleń z zakresu cen transferowych, a pracownicy komórek postępowań przygotowawczych US rozpatrujący sprawy z zakresu KKS, nie posiadają z założenia specjalistycznej wiedzy w obszarze cen transferowych.

Ustanawianie obowiązku raportowania TP-R, zaskutkowało wprowadzeniem do KKS nowego art. 80e § 1, zgodnie z którym, kto wbrew obowiązkowi nie składa Szefowi KAS informacji o cenach transferowych (TP-R), albo składa tę informację po terminie lub składa nieprawdziwą informację podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.

Kto może podpisać nowe oświadczenie?:

Wprowadzone z dniem 1 stycznia 2019 r. przepisy rozstrzygnęły pojawiający się do tej pory dylemat w zakresie możliwości umocowania pracownika (np. głównej księgowej) do podpisania oświadczenia TP. Otóż w świetle art. 11m CIT, oświadczenie o sporządzeniu dokumentacji i rynkowości transakcji w jej ujętych może podpisać wyłącznie kierownik jednostki w rozumieniu ustawy o rachunkowości i nie jest dopuszczalne złożenie oświadczenia przez pełnomocnika.

- Adam Zbroiński, TP Proceedings Project Manager, Crido

Nowa koncepcja sankcjonowania nierynkowego zachowania (OP)

Z dniem 1 stycznia 2019 r. dotychczas obowiązująca sankcja w postaci opodatkowania 50% stawką kwoty doszacowania z tytułu niezgodności warunków transakcji z zasadą ceny rynkowej została zastąpiona nową instytucją tzw. dodatkowego zobowiązania podatkowego, która została uregulowana w przepisach rozdziału 6a OP.

Pozostało 91% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy