Koniec żartów, marzenia się spełniają

Średnia cena mleka w Unii Europejskiej we wrześniu skoczyła do 35,29 euro za 100 kg. Jest o 34 proc. wyższa niż przed rokiem. I to nie koniec wzrostu

Publikacja: 21.11.2007 10:33

Przed 30 laty do władzy w Chinach doszedł Deng Xiaoping. Jedna z pierwszych jego decyzji dotyczyła europeizacji chińskiej armii. Postanowił mianowicie, że żołnierze nie będą już jedli pałeczkami, tylko łyżkami. A zamówienie kilku miliardów aluminiowych łyżek postawiło na nogi pewien wielki, choć przeżywający poważne trudności, koncern metalurgiczny.

Ta historia stała się motywem wielu żartów, a także marzeń menedżerów wielkich firm. – Ach, gdyby tak – myśleli sobie – każdy Chińczyk kupił dodatkowo jedną parę skarpetek, zjadł jedną bułkę więcej, wypalił dodatkowego papierosa (niepotrzebne skreślić), to obroty mojej firmy wzrosłyby 100-, 200-, 300-…-krotnie.

Żarty się skończyły, bo marzenia zaczynają się spełniać. Chińczyk je więcej i więcej kupuje. Większość tego popytu zaspokajana jest przez galopującą gospodarkę chińską. A to sprawia, że ożył światowy przemysł górniczy i metalurgiczny, a ceny ropy skoczyły tak, że nawet naftowi szejkowie łapią się za głowę, nie wiedząc, co robić z zarobionymi pieniędzmi.

Dopóki ruch cen wywołany wielkim bodźcem importowym dotyczył dóbr inwestycyjnych, był to dla świata raczej powód do radości. Zupa, a ściślej mleko rozlało się dopiero wtedy, kiedy chiński premier Wen Jiabao zaczął śnić. A po obudzeniu się powiedział: Miałem sen – sen, że jesteśmy w stanie dostarczyć wszystkim Chińczykom, a zwłaszcza naszym dzieciom, pół litra mleka dziennie.

Sen ten, jak to na ogół bywa ze snami chińskich przywódców, szybko się zaczął materializować, wywołując trzęsienie ziemi na światowym rynku mleczarskim. Średnia cena mleka w Unii Europejskiej we wrześniu (są to najświeższe dane) skoczyła do 35,29 euro za 100 kg (o 8,37 euro, czy, jak kto woli, 34 proc. więcej niż przed rokiem). I nie jest to koniec wzrostu. W Niemczech się szacuje, że tylko przez wrzesień i październik ceny wyrobów mleczarskich zwiększyły się o jedna trzecią.

Na naszym rynku zaszła podobna, jeśli nie większa zmiana. Doskonale widzą to konsumenci, chociaż nie zauważa GUS i resort rolnictwa. GUS karmi nas bowiem danymi sprzed dwóch miesięcy, które jeszcze nie były tak alarmujące, a ministerstwo w komunikacie sprzed kilku dni cieszy się, że w ostatnim czasie ceny hurtowe artykułów mleczarskich spadły o zero koma zero. Może to i prawda, ale taki spadek po okresie galopującego wzrostu nie przekłada się na ceny detaliczne, które dalej szybko pną się w górę. I bardzo wątpię, aby wkrótce się zatrzymały.

To, że jest drogo i prawdopodobnie będzie jeszcze drożej, to wiadomość smutna. W felietonie musi być jednak coś wesołego. Zostawiłem to na koniec.

Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich postanowił właśnie, że za dziewięć milionów złotych uruchomi kolejną kampanię billboardową zachęcającą do picia mleka. Cóż można rzec o takim pomyśle. Chyba tylko: pijcie mleko, a będziecie wielcy.

Przed 30 laty do władzy w Chinach doszedł Deng Xiaoping. Jedna z pierwszych jego decyzji dotyczyła europeizacji chińskiej armii. Postanowił mianowicie, że żołnierze nie będą już jedli pałeczkami, tylko łyżkami. A zamówienie kilku miliardów aluminiowych łyżek postawiło na nogi pewien wielki, choć przeżywający poważne trudności, koncern metalurgiczny.

Ta historia stała się motywem wielu żartów, a także marzeń menedżerów wielkich firm. – Ach, gdyby tak – myśleli sobie – każdy Chińczyk kupił dodatkowo jedną parę skarpetek, zjadł jedną bułkę więcej, wypalił dodatkowego papierosa (niepotrzebne skreślić), to obroty mojej firmy wzrosłyby 100-, 200-, 300-…-krotnie.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy