Karty kredytowe stają się dostępne także dla osób zarabiających niewiele, a próg wymaganych przez banki dochodów jest coraz bardziej obniżany.– Dotychczasowym posiadaczom kart classic banki coraz częściej będą proponowały karty złote, a użytkownikom złotych – platynowe. Wszystko po to, by utrzymać dotychczasowych klientów i dostosować limity kredytowe do ich zwiększonych możliwości finansowych – mówi Anna Znamirowska-Stączek, dyrektor biura kart płatniczych BRE Banku.
2008 rok może też być początkiem budowy programów multipartnerskich powiązanych z kartami kredytowymi. Dziś banki wydające karty partnerskie (co-brandowe) najczęściej współpracują tylko z jednym partnerem: siecią sklepów, operatorem komórkowym itp. Wyjątkiem jest program Premium Club, w którym uczestnik na jednym koncie zbiera punkty za zakupy w kilku sieciach handlowych i za posługiwanie się kartą kredytową (od stycznia takie możliwości daje karta Euro Banku, natomiast z programu wycofał się BPH). Wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie powstaną nowe takie programy.
Posiadacze kart w coraz większym stopniu będą korzystać z nowości technologicznych. W 2008 roku powinna na dobre ruszyć wymiana kart z paskiem magnetycznym na takie, które dodatkowo mają wbudowany mikroprocesor. Na razie zrobił to tylko jeden bank, BZ WBK. Do wymiany kart przygotowują się m.in. ING, Millennium i banki detaliczne z grupy BRE. Nie oznacza to jednak, że wszyscy klienci tych instytucji znajdą w skrzynkach pocztowych koperty z nowocześniejszym plastikiem. Większość banków zdecydowała się na tańszą i prostszą wersję operacji; karty będą wymieniane stopniowo po upływie terminu ich ważności. Cała operacja potrwa więc dwa – trzy lata.
Pod koniec 2007 roku wystartowały w Polsce płatności zbliżeniowe. W grudniu BZ WBK wprowadził działające w tej technologii karty przedpłacone, od lutego 2008 r. dojdą karty kredytowe, na razie tylko z logo MasterCard. Płatności bezstykowe pozwalają regulować kartą – zamiast gotówką – niewielkie rachunki, np. w kiosku, barze szybkiej obsługi czy nawet automacie z napojami. Kolejne banki z pewnością wkrótce zaproponują podobne produkty. Przeszkodą mogą być jednak opóźnienia we wprowadzaniu technologii chipowej, która jest podstawą płatności zbliżeniowych.
Zasięg powinna zwiększać obecna w Polsce od ponad roku usługa cashback, a więc możliwość wypłaty gotówki w kasie sklepu przy okazji zakupów. Na razie można to robić tylko kartami debetowymi z logo Visa wydanymi przez kilka dużych banków. W najbliższych miesiącach usługę zaoferuje także MasterCard.