W Polsce jest 24 tys. abonentów FTTH

W pierwszej połowie 2010 r. w Polsce przybyło zaledwie 2,6 tys. abonentów usług dostarczanych w modelu FTTH (mamy ich w sumie prawie 24 tys.) Jak wynika z danych FTTH Council Europe, w Polsce w zasięgu tej technologii jest ponad 90 tys. gospodarstw domowych.

Publikacja: 13.12.2010 09:38

W Polsce jest 24 tys. abonentów FTTH

Foto: ROL

Między grudniem 2009 r. a czerwcem 2010 r. w Polsce przybyło zaledwie 2,6 tys. abonentów usług telekomunikacyjnych dostarczonych w oparciu o rozwiązania [b]Fibre To The Home (FTTH)[/b]. Serwis rpkom.pl uzyskał szczegółowe dla rynku polskiego, które uzupełniają raport rynku FTTx wydany w połowie listopada przez[b] FTTH Council Europe[/b], o którym [link=http://www.rp.pl/artykul/564655.html]pisaliśmy już tutaj[/link].

Co ciekawe, z danych organizacji promującej dostęp światłowodowy wynika, że penetracja FTTH w Polsce (liczba subskrybentów) w porównaniu z technologicznym zasięgiem usługi wynosi zaledwie 26,4 proc. FTTH Council Europe wyliczyło bowiem, że abonentów jest 23,86 tys. (stan na czerwiec 2010 r.), a liczba budynków zasięgu usługi ([b]Homes Passed[/b]) to 90,26 tys.

Ta ostatnia liczba zwiększyła się w stosunku do grudnia 2009 r. o 20 tys. Wcześniej, w czerwcu 2009 r. budynków w zasięgu światłowodu było w Polsce 65,2 tys. Oznacza to, że w drugiej połowie ubiegłego roku operatorzy doprowadzili światłowody do zaledwie niewiele ponad 5 tys. budynków w całym kraju.

Jak wylicza FTTH Council Europe, zdecydowana większość Homes Passed przypada na operatorów alternatywnych, głównie [b]Telefonię Dialog[/b] i [b]MPEC Wrocław[/b] (ponad 80 tys. razem). Około 10 tys. HP dysponuje Netia, a operator zasiedziały, [b]Telekomunikacja Polska[/b] to według organizacji zaledwie 265 HP. W statystykach FFTH Council Europe nie ma na razie danych na temat pop. Poznańskiej Inei, któ®a także inwestuje w technologię FTTH.

Polskie inwestycje w FTTx opierają się głównie na technologiach ethernetowych (95 proc.). Na technologię PON przypada zaledwie 5 proc. inwestycji.

[srodtytul]Światłowód to przewaga konkurencyjna[/srodtytul]

[b]O przyczynach niskiej adopcji FTTH w Europie i sposobach włączenia tej technologii do strategii operatorów mówi w rozmowie z rpkom.pl Nadia Babaali, dyrektor do spraw komunikacji FTTH Council Europe.[/b]

[b]rpkom.pl: - Dlaczego adopcja FTTH w Europie jest tak niska?[/b]

- Nasz kontynent to mozaika krajów, każdy z nich jest innym rynkiem telekomunikacyjnym, ze swoim własnym otoczeniem regulacyjnym. To się zmieni, bo Komisja Europejska zaczyna dostrzegać wagę FTTH i wprowadza inicjatywy, które mają stymulować rozwój FFTH.

[b]- W jakim stopniu rozwój FFTx blokują sami operatorzy, którzy zainwestowali wielkie pieniądze w sieci aDSL i szukają zwrotu z inwestycji?[/b]

- Rzeczywiście, wiele telekomów szuka sposobów, by jak najdłużej czerpać przychody z tego typu infrastruktury. Nie będą jednak mogli robić tego zbyt długo, bo nowe usługi, wymagające światłowodów, będą się rozwijać niezależnie od nich. Myślę o usługach takich jak wideo na żądanie, backupy komputerów, komunikacja wideo, a w drugiej fali np. telewizja 3D. Dlatego mówimy dziś operatorom – nie czekajcie, jeśli za kilka lat nie chcecie mieć problemu. Ponadto, inwestycja w FTTx dziś pozwoli stworzyć przewagę konkurencyjną. Konkurencja skutecznie zadziałała w krajach takich jak Francja czy Portugalia. Alternatywni gracze zainwestowali w FTTx, i zmusili do podobnych ruchów operatora zasiedziałego. Oczywiście inwestycje w FTTx mogą skutecznie stymulować władze – zarówno przez tworzenie centralnego prawa, jak i władze lokalne, co ma miejsce np. w Skandynawii.

[b]- Jak sprzedawać usługi, tak by uzasadniały inwestycje w FTTx? Słychać opinie, że nie ma usług, które wykorzystają łącza o przepływności 100 Mb/s i więcej?[/b]

- Myślę, że najskuteczniejsze są zestawy usług, triple play, wideo na żądanie, etc. Wszelkiego typu rozwiązania pakietowe.

[b]- Jaka jest rola FTTH Council Europe?[/b]

- Promujemy, informujemy i zachęcamy. Mamy ogromną pracę do wykonania. Z naszych analiz bowiem wynika, że FTTH może uczynić prawdziwą różnicę na rynku dopiero wtedy, kiedy penetracja tą technologią osiąga poziom zbliżony do 20 proc. Nie osiągnęły go nawet kraje z czołówki naszego zestawienia. Jesteśmy zatem na samym początku drogi.

Między grudniem 2009 r. a czerwcem 2010 r. w Polsce przybyło zaledwie 2,6 tys. abonentów usług telekomunikacyjnych dostarczonych w oparciu o rozwiązania [b]Fibre To The Home (FTTH)[/b]. Serwis rpkom.pl uzyskał szczegółowe dla rynku polskiego, które uzupełniają raport rynku FTTx wydany w połowie listopada przez[b] FTTH Council Europe[/b], o którym [link=http://www.rp.pl/artykul/564655.html]pisaliśmy już tutaj[/link].

Co ciekawe, z danych organizacji promującej dostęp światłowodowy wynika, że penetracja FTTH w Polsce (liczba subskrybentów) w porównaniu z technologicznym zasięgiem usługi wynosi zaledwie 26,4 proc. FTTH Council Europe wyliczyło bowiem, że abonentów jest 23,86 tys. (stan na czerwiec 2010 r.), a liczba budynków zasięgu usługi ([b]Homes Passed[/b]) to 90,26 tys.

Pozostało 80% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy