Pamiętam Gruppę z lat 80. Wszyscy w nasuniętych na czoła dzianinowych czapkach, zwanych nicholsonówkami (od Nicholsona w „Locie nad kukułczym gniazdem”). Jak ich poprzednicy, lansowali modę niepokorną, antysocjalistyczną z ducha.
[srodtytul]Gdzie są chłopcy…[/srodtytul]
Dziś oryginałów jak na lekarstwo. Własny styl ma Leon Tarasewicz – zawsze w czarnej myśliwskiej kamizeli z dziesiątkami kieszeni i czarnych dżinsach. Do tego latem słomkowa cyklistówka. Kiedyś zaskoczył mnie… szafirowym jedwabnym szalikiem. W upał. Okazało się jednak, że malowniczy dodatek nie służy mu ku ozdobie, lecz – do ocierania potu. Nie można przegapić Tomka Sikory. Ten fotograf od mody nie zmienia ciuchów latami. Uwielbia garderobę vintage, z widocznymi naprawami. Nie rozstaje się z kamizelką i flanelową koszulą „po przodkach”, połatanymi przez teściową. Do tego wielki skórzany płaszcz po przejściach i złachane buciory. Teraz patrzę na moich studentów z Wydziału Mediów ASP – który czymś mnie zaskoczy? Na razie dominuje „udomowiony” styl hip-hopowy. Zobaczymy na dyplomach.
[srodtytul]Sława i ciuch[/srodtytul]
Spójrzmy jeszcze raz na międzynarodową artystyczną scenę. Kto, poza Pablem Picassem, zapisał się w historii mody XX wieku? Andy Warhol, rzecz jasna. Jeden z tych, którzy mają setki sobowtórów. Wystarczy założyć srebrną, poczochraną perukę, ciemne okulary, skórzaną kurtkę i T-shirt, a już podobieństwo murowane. Z biegiem lat, wraz z narastającym zakupoholizmem, Warhol zatracał swój konsekwentny styl, obrastał w miliony rzeczy, których nawet nie zdążał rozpakowywać. Jego przeciwieństwem był Joseph Beuys – zawsze w tym samym klasycznym kapeluszu i wojskowej kamizelce z mnóstwem kieszeni.
Wśród Brytyjczyków, zasługi na polu mody mają David Hockney oraz duet Gilbert & George. W ich przypadkach – zero ekstrawagancji. Byli i są prowokacyjnie konserwatywni, antyartystowscy. Hockney wylansował duże optyczne okulary w szylkretowej oprawie, sweterek w serek i grzeczne koszule. Gra tylko barwami ubioru.
Gilbert & George z tradycyjnego garnituru zrobili swój trademark. Gdy pojawiają się na zdjęciach (a fotografie własnych postaci służą im za surowiec do większych kompozycji), z wyglądu przypominają bankowych kasjerów.
Kolejny wyrazisty typ to Helmut Newton. Moim zdaniem najelegantszy man wszech czasów. Najczęściej w jasnoniebieskich dżinsach, białych butach (miał ich kilkadziesiąt par, od skórzanych oksfordów po tenisówki), wyrafinowanie zestawionej marynarce, z chusteczką w butonierce. Nie zapominajmy też o okularach w ciemnej, wyraźnej oprawie! Nawet w ferworze pracy, biegając z gołym opalonym torsem, wydawał się starannie wystylizowany.
Na koniec o antymodzie, która stała się najpowszechniejszym międzynarodowym stylem męskim ostatniego dwudziestolecia. Do jej wylansowania przyczynili się anonimowi grafficiarze, ale także Keith Haring i Banksy, najsłynniejsi na świecie streetarterzy.Więc – sportowe buty (w razie interwencji straży miejskich ułatwiające ucieczkę), spodnie o obniżonym kroku, T-shirt z wywrotowo-prowokacyjnym nadrukiem, bluza z kapturem zasłaniającym twarz, plecak z malarskim ekwipunkiem. Popatrzcie dookoła – wszędzie kręcą się naśladowcy tych artystów. Tylko – czy o tym wiedzą?
[ramka]Miliony za prace artystów, którzy tworzyli modę
Paul Gauguin – „Maternité” 39,2 mln dol. (Sotheby’s, 2004 r.)
Henri Matisse – rzeźba z brązu „Akt kobiety” 48 mln dol. – 29,5 mln funtów (Christie’s, 2010 r.)
Maurice Vlaminck – „Le jardinier” 10,7 mln dol.
André Derain – „Arbres a Collioure” 24 mln dol. – 16,2 mln funtów (Sotheby’s, 2010 r.)
Amadeo Modigliani – „Jeanne Hébuterne” 31,3 mln dol. (Sotheby’s, 2004 r.)
Pablo Picasso – obrazy „Nude, Green Leaves and Bust” 106 mln dol. (Christie’s, 2010 r. ) i „Chłopiec z fajką” 104 mln dol. (2004 r.) – rekordy świata
Andy Warhol – obraz „Autoportret” 32,6 mln dol. (Sotheby’s, 2010 r.)
Joseph Beuys – katalog z 1985 r., 1,2 tys. euro (sprzedaż internetowa)
Gilbert & Georg – „The Singing sculpture”, litografia 25 tys. dol. (sprzedaż internetowa, 2010 r.)
David Hockney – obraz „Beverly Hills Haousewife” 5,2 mln funtów – 8 mln dol. (Christie’s, 2009 r.)
Helmut Newton – fotografia cz-b „Pocałunek”: 9 tys. euro (aukcja w Sotheby’s, 2010 r.)
Keith Haring – mały obraz: 670 euro; grafiki: od 5 euro (propozycje w sprzedaży internetowej, 2010 r.)
Banksy – praca „Space Girl & Bird”: 288 tys. euro (rekord aukcyjny Banksy’ego, aukcja w Christie’s 2007 r.) [/ramka]