Zwrot całości wpłaconej kwoty za działanie siły wyższej

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że sytuacje, których ani konsument, ani biuro podróży nie mogą przewidzieć – np. niespodziewane zdarzenia atmosferyczne, ataki terrorystyczne, zamieszki czy konflikty – nie zwalniają organizatora wyjazdu z udzielenia pomocy przebywającym na urlopie turystom

Publikacja: 31.01.2011 14:26

Zwrot całości wpłaconej kwoty za działanie siły wyższej

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Prawa wyjeżdżających oraz obowiązki organizatorów określa szczegółowo ustawa o usługach turystycznych.

W przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych turysta zawsze powinien zachować szczególną ostrożność. Organizator turystyki ma obowiązek udzielenia w czasie trwania imprezy turystycznej pomocy klientowi.

Zazwyczaj w przypadkach nadzwyczajnych, w których klienci biur podróży nie mogą powrócić do kraju w terminie przewidzianym umową, organizator wyjazdu powinien zapewnić im opiekę swojego przedstawiciela oraz zagwarantować nocleg wraz z wyżywieniem do czasu powrotu do Polski. Standard tej usługi zależy od woli organizatora.

Zgodnie z prawem, organizator wyjazdu powinien niezwłocznie poinformować swoich klientów o:

- konieczności zmiany istotnych warunków umowy (np. o innej dacie wyjazdu albo o jego odwołaniu)

- związanym z tym prawem klientów do uczestniczenia w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie (chyba, że konsument zgodzi się na imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie)

- możliwości żądania natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych wpłat.

W związku z tym, że biuro podróży nie odpowiada za działania osób trzecich nie uczestniczących w wyjeździe oraz w sytuacji wystąpienia siły wyższej, konsument nie ma możliwości dochodzenia odszkodowania. Jak zaznacza UOKiK, nie podlega jednak wątpliwości, że klienci, którzy przez działanie siły wyższej nie wyjechali na wakacje, będą mogli uzyskać zwrot całości wpłaconej kwoty, albo skorzystać z propozycji biura podróży i pojechać w innym terminie lub w inne miejsce.

UOKiK przypomina, że o tym, czym jest siła wyższa w przypadku sporu biura podróży z turystą, ostatecznie rozstrzygnąć może sąd.

Konsument powinien odstąpić od umowy pisemnie. Pismo musi złożyć organizatorowi wyjazdu nawet wtedy, gdy kupił wycieczkę za pośrednictwem portali internetowych lub agentów. Odstępując od umowy, powinien wskazać jako przyczynę zmianę istotnych warunków kontraktu np. odwołanie wycieczki przez organizatora w związku z zamieszkami.

Prawa wyjeżdżających oraz obowiązki organizatorów określa szczegółowo ustawa o usługach turystycznych.

W przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych turysta zawsze powinien zachować szczególną ostrożność. Organizator turystyki ma obowiązek udzielenia w czasie trwania imprezy turystycznej pomocy klientowi.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Ekonomia
Brak wody bije w konkurencyjność
Ekonomia
Kraina spierzchniętych ust, kiedyś nazywana Europą
Ekonomia
AI w obszarze compliance to realna pomoc
Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień