Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
najprawdopodobniej w ciągu kilku tygodni zdecyduje, czy
Zygmunt Solorz-Żak
, właściciel
Polsatu
Aktualizacja: 11.10.2011 18:09 Publikacja: 11.10.2011 17:52
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
najprawdopodobniej w ciągu kilku tygodni zdecyduje, czy
Zygmunt Solorz-Żak
, właściciel
Polsatu
może przejąć
Polkomtel
. Nie bez powodu więc dzisiaj firma doradcza
Audytel
w kooperacji z
Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji
opublikował raport poświęcony korzyściom, jakie konsumenci, operatorzy i Skarb Państwa mogą odnieść dzięki integracji Polsatu i operatora sieci Plus.
Audytel przygotował trzy scenariusze dla Polkomtela i rozwoju rynku. W najbardziej prawdopodobnym UOKiK zgodzi się na przejęcie (realizuje je spółka Spartan Capital Holdings, zależna od Solorza-Żaka), a biznesy telekomu i telewizyjnej grupy będą prowadzone tak, jak do tej pory.
Jak wyjaśniał Tomasz Kulisiewicz, jeden z autorów raportu, to konserwatywne założenie. Dlatego w publikacji najwięcej miejsca poświęcono drugiemu pod względem prawdopodobieństwa scenariuszowi. Zakłada on, że UOKiK zgadza się na transakcję, ale dochodzi do integracji rynków telekomunikacyjnego i telewizyjnego, na których działają Polkomtel i jego nowy właściciel.
- W tym scenariuszu zakładamy, że udział rynkowy grupy Polsatu i Polkomtela (pod względem liczby SIM) urósłby do 30-35 proc. w 2016 r. – powiedział Tomasz Kulisiewicz. W takiej sytuacji przejęcie Polkomtela może stać się impulsem rozwojowym dla polskiego rynku telefonii mobilnej, przede wszystkim dzięki integracji usług mobilnych z ofertą telewizyjną.
- W przypadku przejęcia pierwszą korzyścią dla konsumentów będzie zapewne dostęp do pakietu usług, z powodzeniem sprzedawanego na innych rynkach (np. telewizja, internet i telefon). Według naszych analiz, korzyści dla konsumentów związane z taką ofertą mogą sięgnąć 6,35 mld zł w okresie 5 lat. Natomiast łączny bilans dobrobytu społecznego (suma kosztów i korzyści wszystkich uczestników rynku) wyniesie 8,5 mld zł – wylicza Emil Konarzewski, partner Audytela.
Na tę sumę, oprócz korzyści konsumentów, składają się też korzyści dostawców (bilans ujemnych efektów w segmencie usług głosowych oraz dodatnich dla dostepu do internetu i telewizji) oraz Skarbu Państwa (nie obejmują one przy tym wpływów z jednorazowej wysokiej dywidendy od PKN Orlen, KGHM, PGE, ani podatku dochodowego związanego z transakcją i zmianą sytuacji finansowej Polkomtela w kolejnych latach). Bilans netto procesów rynkowych po przejęciu Polkomtela - z punktu widzenia Skarbu Państwa będzie dodatni, gdyż łączna wartość rynku wzrośnie i wzrośnie tym samym podatek VAT.
Specjaliści z Audytela uważają, że za sprawą transakcji wzrośnie konkurencyjność operatorów na rynku usług telekomunikacyjnych i płatnej telewizji, a ceny usług - szczególnie mobilnego internetu – będą spadały.
- Różnice w cenach detalicznych między scenariuszem bazowym a skrajnie pozytywnym sięgają 8 proc., przy czym w tym drugim przypadku będą one o kilka punktów procentowych niższe niż w scenariuszu bazowym, zakładającym status quo – uważa Konarzewski. Nie oznacza to jednak, że abonent pakietu usług zapłaci niższy rachunek: raczej taki sam lub wyższy, ale za szerszy pakiet usług, obejmujący wideo na życzenie, czy usługę pay-per-view.
Skoro rynek ma odnieść takie korzyści z przejęcia, to jak na zakupie Polkomtela miałby zarobić Zygmunt Solorz-Żak? - Wydaje się, że najważniejszym powodem transakcji jest dostęp do bazy klientów. To około 10 mln konsumentów. Nawet jeżeli baza Plusa pokrywa się w 30 proc. z bazą Cyfrowego Polsatu, to nadal pozostaje 7-8 mln klientów, do których można skierować ofertę płatnej telewizji. Ten ruch mógłby oznaczać ofertę pakietową: jeśli weźmiesz telewizję, dostaniesz usługi telekomunikacyjne taniej – mówi Konarzewski.
Za najmniej prawdopodobny uznano scenariusz, w którym UOKiK nie zgadza się na transakcję, a Polska Telefonia Cyfrowa i PTK Centertel stają się najbardziej efektywnymi operatorami pod względem kosztów.
- Centertel i PTC będą mogły sobie pozwolić na zakup częstotliwości i technologii LTE, a Polkomtelowi będzie trudno przekonać właścicieli do wyłożenia dodatkowej gotówki na taki cel. Oczywiście to skrajny scenariusz [więc mało prawdopodobny – przyp.rpkom.pl] – mówił Konarzewski.
UWAGA
Audytel nie przedstawił scenariusza, w którym Polkomtel nie zmienia właściciela, ale współpracuje z Polsatem w pełnym wymiarze, a o takiej możliwości mówili wcześniej zarówno Zygmunt Solorz-Żak, jak i zarząd operatora sieci Plus. Według autorów, raport nie uwzględnia także reformingu częstotliwości, ani skupienia wszystkich zasobów radiowych dla mobilnego internetu w jednym ręku. Nie wzięto pod uwagę również zmiany metodologii naliczania aktywnych kart SIM, wprowadzonych przez PTC i Centertela.
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: rpkom.pl
Kolejne trzy wyższe uczelnie i dwa resorty dołączyły do prac nad specjalnym raportem pt. „Bezpieczeństwo łańcuch...
Browary Warszawskie i wrocławska Kępa Mieszczańska to propozycja Echo Group dla inwestorów zainteresowanych wykończonymi mieszkaniami w prestiżowych lokalizacjach, gotowymi do zarabiania od zaraz.
Od strony użytkowej najważniejszy element e-Doręczeń to szybkość. Nie musimy też odwiedzać placówki pocztowej, ż...
Wyzwania związane z sytuacją geopolityczną w różnych kontekstach, także gospodarczych, zdominowały Polski Kongre...
Nowelizacja ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa (KSC) miała być tarczą chroniącą polskie firmy i inst...
Cyberprzestępcy wykorzystują dziś coraz bardziej wyrafinowane metody. Skalę zagrożeń ujawnia najnowszy raport CE...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas