Poszukiwani najemcy w nowych centrach

Projekty handlowe | Choć otwierane obiekty nie mają wynajętych wszystkich lokali, powstają kolejne galerie i parki handlowe. Najmniej przybywa outletów

Aktualizacja: 25.09.2012 01:06 Publikacja: 24.09.2012 08:30

Poszukiwani najemcy w nowych centrach

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Grażyna Błaszczak

W całym kraju w budowie jest dziś 800 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Kolejne 600 tys. mkw. ma powstać do końca 2014 r.

– Pierwsza połowa 2012 r. była dla sektora centrów handlowych okresem umiarkowanego rozwoju. Deweloperzy rozpoczęli budowę kilku nowych obiektów, w tym drugiej fazy Poznań City Center oraz Galerii Solnej w Inowrocławiu i Galerii Amber w Kaliszu – mówi Katarzyna Michnikowska, ekspert firmy doradczej Cushman & Wakefield (C & W). – Wśród budowanych centrów obiekty wynajęte w 100 proc. w dniu otwarcia należały do rzadkości – dodaje.

W połowie 2012 r. w Polsce działało 400 centrów handlowych o łącznej powierzchni 7,95 mln mkw. Do największych obiektów oddanych w tym okresie należą: Korona Kielce, Nova Park Gorzów Wielkopolski, Alfa Grudziądz i galeria handlowa w Sky Tower Wrocław.

Największe budowane dziś centra to: Europa Centralna w Gliwicach, Auchan Bronowice Kraków, Galeria Katowicka, Poznań City Center, City Center Rzeszów i Wzgórze Gdynia (druga faza). Eksperci zwracają uwagę, że o ile centra handlowe w Polsce rozwijają się i nie odstają jakością od tych w innych krajach Europy Zachodniej, o tyle główne ulice handlowe – nie bardzo.

– Sytuacja ta jest wynikiem zaszłości historycznych mających swoje odzwierciedlenie w statusie własności nieruchomości oraz słabej dostępności terenów inwestycyjnych w centrach polskich miast. Z powodu niskiej jakości lokali przy głównych ulicach handlowych, niespełniających wymagań czołowych krajowych i międzynarodowych sieci, najpopularniejszymi miejscami robienia zakupów stały się centra handlowe – wyjaśnia Katarzyna Michnikowska.

Wielu klientów polubiło też parki handlowe, które rozwijają się w Polsce przede wszystkim w miastach średniej wielkości i małych. – W pierwszym półroczu 2012 r. oddano do użytku ok. 50 tys. mkw. powierzchni magazynów i parków handlowych. Wśród ukończonych parków handlowych warto wymienić I fazę parku Tatary w Lublinie i Multibox w Świeciu. Ofertę magazynów handlowych powiększyły m.in. sklepy Castorama w Białymstoku i Bricoman w warszawskim Wilanowie – wymienia Katarzyna Michnikowska.

Dziś w budowie pozostaje ok. 80 tys. mkw. parków handlowych. Największy (40 tys. mkw.) jest częścią obiektu Europa Centralna w Gliwicach. Jak podaje C&W, deweloperzy planują oddanie do końca 2014 r. kolejnych 100 tys. mkw. powierzchni magazynów i parków handlowych, ale uzyskanie finansowania na ich realizację jest uzależnione od osiągnięcia odpowiedniego poziomu najmu.

W pierwszej połowie roku w Polsce nie otworzyło się żadne centrum wyprzedażowe, ale najemców szukały w tym czasie trzy powstające: Factory Annopol w Warszawie, Outlet Park w Szczecinie oraz Ptak Outlet w Rzgowie koło Łodzi. Ze statystyk wynika, że w poszukiwaniu markowej odzieży po obniżonych cenach istniejące centra wyprzedażowe odwiedziło w pierwszym półroczu br. ponad 5 mln klientów.

– Widać nasycenie w tym segmencie rynku. Brakuje kolejnych projektów na zaawansowanym etapie planowania, jednak w przyszłości należy się spodziewać rozbudowy niektórych istniejących obiektów – przewidują analitycy C&W.

Opinia:

Virginie de-Baere, dyrektor w Jones Lang LaSalle

Można przyjąć, że rozbudowy działających już centrów handlowych stanowią w Polsce co roku jedną piątą nowej powierzchni wchodzącej na rynek. Rozbudowane zostały m.in. Galeria Echo w Kielcach, Silesia City Center w Katowicach, Jantar w Słupsku, Magnolia Park we Wrocławiu, a także warszawskie obiekty – Galeria Mokotów i Promenada. Taka forma strategicznego zarządzania centrum handlowym dotyczy przede wszystkim projektów stosunkowo młodych, o ugruntowanej pozycji rynkowej i niskim wskaźniku powierzchni niewynajętej.

Grażyna Błaszczak

W całym kraju w budowie jest dziś 800 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Kolejne 600 tys. mkw. ma powstać do końca 2014 r.

Pozostało 96% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy