Reklama
Rozwiń

Poszukiwani najemcy w nowych centrach

Projekty handlowe | Choć otwierane obiekty nie mają wynajętych wszystkich lokali, powstają kolejne galerie i parki handlowe. Najmniej przybywa outletów

Aktualizacja: 25.09.2012 01:06 Publikacja: 24.09.2012 08:30

Poszukiwani najemcy w nowych centrach

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Grażyna Błaszczak

W całym kraju w budowie jest dziś 800 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Kolejne 600 tys. mkw. ma powstać do końca 2014 r.

– Pierwsza połowa 2012 r. była dla sektora centrów handlowych okresem umiarkowanego rozwoju. Deweloperzy rozpoczęli budowę kilku nowych obiektów, w tym drugiej fazy Poznań City Center oraz Galerii Solnej w Inowrocławiu i Galerii Amber w Kaliszu – mówi Katarzyna Michnikowska, ekspert firmy doradczej Cushman & Wakefield (C & W). – Wśród budowanych centrów obiekty wynajęte w 100 proc. w dniu otwarcia należały do rzadkości – dodaje.

W połowie 2012 r. w Polsce działało 400 centrów handlowych o łącznej powierzchni 7,95 mln mkw. Do największych obiektów oddanych w tym okresie należą: Korona Kielce, Nova Park Gorzów Wielkopolski, Alfa Grudziądz i galeria handlowa w Sky Tower Wrocław.

Największe budowane dziś centra to: Europa Centralna w Gliwicach, Auchan Bronowice Kraków, Galeria Katowicka, Poznań City Center, City Center Rzeszów i Wzgórze Gdynia (druga faza). Eksperci zwracają uwagę, że o ile centra handlowe w Polsce rozwijają się i nie odstają jakością od tych w innych krajach Europy Zachodniej, o tyle główne ulice handlowe – nie bardzo.

– Sytuacja ta jest wynikiem zaszłości historycznych mających swoje odzwierciedlenie w statusie własności nieruchomości oraz słabej dostępności terenów inwestycyjnych w centrach polskich miast. Z powodu niskiej jakości lokali przy głównych ulicach handlowych, niespełniających wymagań czołowych krajowych i międzynarodowych sieci, najpopularniejszymi miejscami robienia zakupów stały się centra handlowe – wyjaśnia Katarzyna Michnikowska.

Wielu klientów polubiło też parki handlowe, które rozwijają się w Polsce przede wszystkim w miastach średniej wielkości i małych. – W pierwszym półroczu 2012 r. oddano do użytku ok. 50 tys. mkw. powierzchni magazynów i parków handlowych. Wśród ukończonych parków handlowych warto wymienić I fazę parku Tatary w Lublinie i Multibox w Świeciu. Ofertę magazynów handlowych powiększyły m.in. sklepy Castorama w Białymstoku i Bricoman w warszawskim Wilanowie – wymienia Katarzyna Michnikowska.

Dziś w budowie pozostaje ok. 80 tys. mkw. parków handlowych. Największy (40 tys. mkw.) jest częścią obiektu Europa Centralna w Gliwicach. Jak podaje C&W, deweloperzy planują oddanie do końca 2014 r. kolejnych 100 tys. mkw. powierzchni magazynów i parków handlowych, ale uzyskanie finansowania na ich realizację jest uzależnione od osiągnięcia odpowiedniego poziomu najmu.

W pierwszej połowie roku w Polsce nie otworzyło się żadne centrum wyprzedażowe, ale najemców szukały w tym czasie trzy powstające: Factory Annopol w Warszawie, Outlet Park w Szczecinie oraz Ptak Outlet w Rzgowie koło Łodzi. Ze statystyk wynika, że w poszukiwaniu markowej odzieży po obniżonych cenach istniejące centra wyprzedażowe odwiedziło w pierwszym półroczu br. ponad 5 mln klientów.

– Widać nasycenie w tym segmencie rynku. Brakuje kolejnych projektów na zaawansowanym etapie planowania, jednak w przyszłości należy się spodziewać rozbudowy niektórych istniejących obiektów – przewidują analitycy C&W.

Opinia:

Virginie de-Baere, dyrektor w Jones Lang LaSalle

Można przyjąć, że rozbudowy działających już centrów handlowych stanowią w Polsce co roku jedną piątą nowej powierzchni wchodzącej na rynek. Rozbudowane zostały m.in. Galeria Echo w Kielcach, Silesia City Center w Katowicach, Jantar w Słupsku, Magnolia Park we Wrocławiu, a także warszawskie obiekty – Galeria Mokotów i Promenada. Taka forma strategicznego zarządzania centrum handlowym dotyczy przede wszystkim projektów stosunkowo młodych, o ugruntowanej pozycji rynkowej i niskim wskaźniku powierzchni niewynajętej.

Ekonomia
Polska już w 2026 r. będzie wydawać 5 proc. PKB na obronność
Ekonomia
Budżet nowej Wspólnoty
Ekonomia
Nowe czasy wymagają nowego podejścia
Ekonomia
Pacjenci w Polsce i Europie zyskali nowe wsparcie
Ekonomia
Sektor usług biznesowych pisze nową strategię wzrostu