Gwiazdy wsparły lidera mediów

W tym roku moc wszystkich polskich mediowych marek osłabła, ale liderzy utrzymali swoje pozycje. Polsatowi udało się nawet awansować w naszym rankingu na drugie miejsce

Publikacja: 19.12.2012 00:22

Miejsce na podium obronił najmocniejszy polski brand w mediach, TVN. I to pomimo trudnego roku, jakim był dla stacji 2012, gdy kryzys w reklamie zmusił długo opierającą się temu telewizyjną grupę do cięć kosztów programowych. Jednak mimo oszczędności stacja nie zaprzestała wprowadzania do ramówki programowych nowości, dzięki którym buduje w widzach przekonanie o byciu nowoczesną tworzącą nowe trendy telewizją.

Zdaniem ekspertów TVN-owi najlepiej spośród wszystkich telewizji udaje się promowanie własnych gwiazd, które potem wzmacniają wizerunek stacji. W minionych dwóch sezonach TVN znów wypromował nowe telewizyjne sławy: na czele z Magdą Gessler z „Kuchennych rewolucji" i Małgorzatą Rozenek – „Perfekcyjną panią domu".

Gwiazdy stacji po raz kolejny dominowały w rankingu najbardziej dochodowych gwiazd rozrywki przygotowywanym przez dom mediowy PanMedia Western. Dziennikarze stacji zdominowali z kolei analogiczny ranking poświęcony prowadzącym programy informacyjne i publicystyczne. TVN ma najlepszy system autopromocji gwiazd: dba o?nie, kupuje i?podkupuje na rynku,?szkoli oraz promuje w?swoich programach. W efekcie tworzy taki telewizyjny świat TVN: w?wielu programach tej stacji występuje po?kilka gwiazd komentował „Rz" prof. Wiesław Godzic ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Mimo mocnej marki główny kanał grupy TVN, podobnie jak pozostali członkowie tzw. wielkiej czwórki (TVN, Polsat, TVP 1 i TVP 2) sukcesywnie traci udziały w ogólnopolskiej widowni. Widzowie uciekają bowiem do małych, ale lepiej sprofilowanych stacji tematycznych. W trudnych czasach grupa TVN nie otwiera już kolejnych kanałów tematycznych, ale umacnia swoją obecność na innych platformach dystrybucji.

Po pierwsze, od ponad roku ma w sieci portal TVN Player, gdzie widzowie bez telewizora mogą oglądać ulubione seriale, po drugie jej kanał TVN 7 jest jednym z najszybciej zyskujących na wejściu na multipleks naziemnej telewizji cyfrowej, dzięki czemu także naziemny zasięg głównego kanału TVN znacznie wzrósł i dąży do ogólnokrajowego. Słabszy naziemny zasięg techniczny był zawsze wielką bolączką stacji, która dotychczas prześcigała na tym polu kanały TVP i Polsat.

Polsat awansował w tym roku na drugie miejsce w rankingu mocy, w czym pomógł wzrost jego rozpoznawalności. Marka stacji założonej przez Zygmunta Solorza-Żaka zbiera plony większej dbałości o swą ofertę programową w ostatnich latach. Już na dobre rywalizuje z TVN na nadawane na żywo kosztowne programy rozrywkowe, w których także lansuje własne gwiazdy.

W przeciwieństwie do konkurencji Polsat wciąż rozwija portfolio swoich kanałów tematycznych. Nie zawsze jest ich właścicielem, ale dba o to, by opatrywać je swoją marką tak pod koniec roku ruszył Polsat Crime & Investigation, a jesienią tego roku ruszył Polsat Food Network. Podobnie jak TVN 7, jego kanał Polsat Sport News zyskuje nowych widzów dzięki startowi nadawania w ramach multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej.

W czołówce zestawienia utrzymały się też dwie największe komercyjne ogólnopolskie stacje radiowe rywalizujące ze sobą od samych ich początków RMF FM i Radio Zet. Krakowska rozgłośnia spadła wprawdzie w tym roku na trzecie miejsce wśród marek mediów, ale według ostatnich danych badania RadioTrack jej udział w rynku słuchalności wciąż jest najwyższy wśród wszystkich ogólnopolskich stacji radiowych w kraju.

RMF FM nieprzerwanie prowadzi działania, które pomagają jego marce utrzymywać się wysoko w świadomości odbiorców, m.in. wydając sygnowane swoim logo muzyczne składanki. Jego sieci radiowe RMF Classic i RMF Maxxx rozwijały też w tym roku swój zasięg o kolejne miasta.

W pierwszej dziesiątce najsilniejszych mediowych marek znajdują się też wciąż: największa, jeśli mierzyć to udziałem w ogólnopolskiej widowni (przy uwzględnieniu wszystkich widzów powyżej czwartego roku życia) stacja telewizyjna w kraju, czyli TVP 1 oraz jej siostrzana stacja TVP 2. TVP jako pierwszy duży nadawca telewizyjny w Polsce zaczyna teraz stopniowo uruchamiać swoją hybrydową platformę telewizyjną. Z pierwszymi relacjami w ramach tego rozwiązania ruszyła już na Euro 2012, a od nowego roku nada jej już bardziej kompleksowy kształt.

W porównaniu z markami mediów elektronicznych brandy prasowych tytułów są dziś wyraźnie słabsze. Najwyżej uplasował się ten także związany z telewizją: „Tele Tydzień", ale w zestawieniu znalazły się także tygodniki opinii oraz wszystkie największe ogólnopolskie gazety. Ich zasięg, a więc także moc ich marek, ustępuje jednak czołowym stacjom TV.

Miejsce na podium obronił najmocniejszy polski brand w mediach, TVN. I to pomimo trudnego roku, jakim był dla stacji 2012, gdy kryzys w reklamie zmusił długo opierającą się temu telewizyjną grupę do cięć kosztów programowych. Jednak mimo oszczędności stacja nie zaprzestała wprowadzania do ramówki programowych nowości, dzięki którym buduje w widzach przekonanie o byciu nowoczesną tworzącą nowe trendy telewizją.

Zdaniem ekspertów TVN-owi najlepiej spośród wszystkich telewizji udaje się promowanie własnych gwiazd, które potem wzmacniają wizerunek stacji. W minionych dwóch sezonach TVN znów wypromował nowe telewizyjne sławy: na czele z Magdą Gessler z „Kuchennych rewolucji" i Małgorzatą Rozenek – „Perfekcyjną panią domu".

Pozostało 84% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy