Ulgi za statki do zwrotu

Rząd w Madrycie musi odzyskać ulgi podatkowe od armatorów.

Publikacja: 19.07.2013 01:18

Stocznia w hiszpańskim Vigo.

Stocznia w hiszpańskim Vigo.

Foto: AFP

Unia Europejska poinformowała, że poprosi rząd Hiszpanii o odzyskanie części sum niezapłaconych w ramach ulg podatkowych przyznanych nabywcom hiszpańskich statków, zakupionych w latach 2007–2011. Decyzja ta może uderzyć w i bez tego kulejący tam przemysł stoczniowy.

Decyzja ogłoszona przez komisarza ds. konkurencji Joaquina Almunię jest wynikiem dwuletniego badania legalności zwolnień podatkowych, które Madryt stosował wobec nabywców statków. Umożliwiły one obniżenie ceny produkowanych w Hiszpanii jednostek o 20–30 proc. Praktyka ta jest, zdaniem Brukseli, niezgodna z unijnymi zasadami dotyczącymi pomocy państwa, które mają na celu wyeliminowanie wspierania przez podatników nierentownych branż lub firm.

Stocznie w dołku

Decyzja UE jest mniej szkodliwa dla hiszpańskiego sektora niż się tego obawiano, ponieważ nie zmusza rządu lub stoczni do bezpośredniego zwrotu jakichkolwiek kwot. Zamiast tego Almunia powiedział, że rząd Hiszpanii będzie musiał ocenić, ile pieniędzy będą musieli zapłacić armatorzy – kwota ta może sięgnąć setek milionów euro. Nie jest na razie jasne, jak Madryt będzie musiał odzyskać pieniądze od armatorów.

Europejskie stocznie znalazły się pod presją w wyniku spowolnienia gospodarczego. Załamanie w handlu światowym w 2009 r. uderzyło silnie w branżę na całym świecie, a liczba zamówień spadła po nadwyżce w latach boomu. Liczba nowych zamówień zmniejszyła się o 20 proc. w ub. roku wobec 2011 r., chociaż ceny nowych statków spadły do poziomów z lat 2003–2004.

Tańsze stocznie azjatyckie: w Japonii, Korei Płd. i w coraz większym stopniu w Chinach, są w stanie budować większość z wielkich statków handlowych, takich jak kontenerowce, masowce i tankowce, podczas gdy europejskie koncentrują się na mniejszych jednostkach, jak wycieczkowce i jachty.

Zagrożenie dla branży

Przedstawiciele przemysłu stoczniowego w Hiszpanii nazwali decyzję UE „niesprawiedliwą", ale powiedzieli, że są przekonani, iż Madryt rozdzieli teraz straty wśród nabywców statków, w celu zminimalizowania szkód dla sektora.

W ostatnich tygodniach rząd Hiszpanii mocno lobbował w komisji UE w imieniu branży, organizując częste spotkania na wysokim szczeblu i deklarując poparcie dla stoczni. Hiszpania ma więcej niż 6 mln bezrobotnych na 47 mln mieszkańców, a jej wynosząca 27 proc. stopa bezrobocia jest drugą najwyższą w UE po Grecji. Hiszpańskie stocznie zatrudniają 87 tys. pracowników. Almudena López del Pozo, dyrektor naczelna stowarzyszenia stoczniowców Pymar, wyraziła zadowolenie z tego, że skończył się dwuletni okres niepewności. W tym czasie, jak szacuje Pymar, Hiszpania straciła około 50 zamówień na budowę statków. Straty te przyczyniły się do zamknięcia 7 z 26 prywatnych stoczni. Wiele z utraconych kontraktów przejęła Holandia – to jej rząd wystąpił ze skargą wobec Hiszpanii oraz znajdującej się poza UE Norwegii – powiedziała del Pozo.

Stowarzyszenie Pymar stwierdziło, że decyzja UE będzie stanowić test przetrwania zreorganizowanego (i zatwierdzonego przez Brukselę) systemu ulg podatkowych w tej branży. Straty wywołane przez wcześniejsze kontrakty mogą utrudnić zdobycie nowych zamówień, co zagroziłoby miejscom pracy i stoczniom nie tylko w Hiszpanii.

„Przypadek Hiszpanii może stworzyć precedens dla innych państw, które Komisja obecnie bada, w tym Holandii, Francji, Grecji i Malty" – podało stowarzyszenie Pymar w oświadczeniu. „W związku z tym problem ten może rozprzestrzenić się na całą Europę, a to uniemożliwi nam konkurowanie z azjatyckimi stoczniami".

— David Roman

—Art Patnaude

—tłum. T.K.w

(C) 2013 Dow Jones & Company, Inc. Wszelkie prawa zastrzeżone Aby zaprenumerować „The Wall Street Journal": www.wsjeuropesubs.com

Unia Europejska poinformowała, że poprosi rząd Hiszpanii o odzyskanie części sum niezapłaconych w ramach ulg podatkowych przyznanych nabywcom hiszpańskich statków, zakupionych w latach 2007–2011. Decyzja ta może uderzyć w i bez tego kulejący tam przemysł stoczniowy.

Decyzja ogłoszona przez komisarza ds. konkurencji Joaquina Almunię jest wynikiem dwuletniego badania legalności zwolnień podatkowych, które Madryt stosował wobec nabywców statków. Umożliwiły one obniżenie ceny produkowanych w Hiszpanii jednostek o 20–30 proc. Praktyka ta jest, zdaniem Brukseli, niezgodna z unijnymi zasadami dotyczącymi pomocy państwa, które mają na celu wyeliminowanie wspierania przez podatników nierentownych branż lub firm.

Pozostało 82% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy