Recesja i bezrobocie to zjawiska, których najbardziej boją się polscy konsumenci – wynika z najnowszego badania panelowego Ericssona. Wskazało je 58 proc. badanych. 65 proc. respondentów doświadczyło nieprzyjemnych zdarzeń związanych z trudną sytuacją finansową. Robiąc zakupy, wykorzystujemy strategie oszczędzania, np. "robię zakupy uważniej" i w efekcie mniej wydajemy.
91 proc. badanych zadeklarowało, że zmniejszyło wydatki przynajmniej na jeden rodzaj produktów. Co więcej zazwyczaj tniemy budżety mocniej niż mieszkańcy innych krajów objętych badaniem.
Z danych tych płynie nauka dla operatorów, choć Ericsson zapewnia, że spać mogą spokojnie: Polacy najrzadziej oszczędzają na dostępie do Internetu (robi to tylko 9 proc. badanych) i ciągle są chętni, aby kupić nowe urządzenie typu laptop, smartfon, czy tablet.
- Polacy nie oszczędzają na ICT: w tym na rachunkach za usługi telekomunikacyjne, smartfony i inne gadżety – mówił dziś Urban Nyblom, starszy doradca w Ericsson ConsumerLab.
W wynikach badania Ericssona widać, jak rośnie w kraju grono użytkowników smartfonów i tabletów. W tym roku dostęp do tabletu (możliwość korzystania na co dzień np. dlatego, że ma go członek rodziny) zadeklarowało 27 proc. badanych, podczas gdy w 2011 roku 17 proc. W przypadku smartfonów jest to odpowiednio 33 proc. (w 2013 r.) i 25 proc. w 2011 r.