W Muzeum Podlaskim w Białymstoku do 16 kwietnia trwa wystawa prywatnej kolekcji „Legendarna Młoda Polska" (kolekcjoner chciał pozostać anonimowy). Pokazano 105 obrazów, rysunków i grafik. Został wydany katalog. Część dzieł pochodzi ze znakomitych krajowych lub światowych zbiorów. Proweniencja obrazów nadaje kolekcji wyjątkową wartość.
Po 1989 r. krajowe muzea kilkadziesiąt razy wystawiały prywatne zbiory. Katalogi miały wartość edukacyjną, ocalały wiedzę o przedmiotach i twórcach kolekcji. Powstał wzorzec prezentacji. Na tym tle można oceniać każdą kolejną wystawę.
Duże zasługi w tej dziedzinie ma Zamek Królewski w Warszawie. Planowo budował kulturę kolekcjonerską wystawami zbiorów Tomasza Niewodniczańskiego, Ryszarda Janiaka i Ireneusza Szarka. Katalogi zamkowych wystaw są podstawowym źródłem wiedzy dla kolekcjonerów, antykwariuszy, muzealników, a także inwestujących na rynku sztuki.
Katalog wystawy w Białymstoku zawiera m.in. noty katalogowe obiektów. Warto je przeczytać. Już pierwszy obraz, namalowany przez Leona Wyczółkowskiego „Portret satyryczny Jacka Malczewskiego", ma ciekawą proweniencję. Należał do Tadeusza Wierzejskiego, jednego z największych kolekcjonerów w historii Polski. Hojnie obdarował on kilkanaście muzeów, w tym np. Wawel, Zamek Królewski i stołeczne Muzeum Narodowe.
Niestety, w katalogu nigdzie nie wspomniano o kulturotwórczym dorobku Tadeusza Wierzejskiego (1892–1974). Kolekcjoner ten jest całkiem nieznany. Bez echa minęła poświęcona mu wystawa w Toruniu, o której pisaliśmy w ubiegłym roku.