Materiał powstał we współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W ostatnich latach podróże koleją pomiędzy miastami są coraz szybsze. Mieszkańcy aglomeracji oraz miejscowości położonych wzdłuż linii kolejowych zyskują lepszy dostęp do pociągów. Linie kolejowe w Polsce dostosowywane są do europejskich standardów. Na kluczowych trasach wdrażany jest również Europejski System Zarządzania Ruchem – ERTMS. Otwiera to zupełnie nowe możliwości, zarówno dla przejazdów pasażerskich, jak i przewozu towarów – pozwala tworzyć kolej bez granic i ograniczeń. ERTMS umożliwi swobodne poruszanie się pociągów na liniach kolejowych poszczególnych państw. Przełoży się to bezpośrednio na krótszy czas przejazdu oraz uproszczenie kolejowej logistyki. Wspólna, dobrze rozwinięta sieć połączeń kolejowych w Europie, to gwarancja lepszych podróży i efektywny przewóz towarów.
Nowoczesne technologie na torach
Od grudnia 2020 r. podróże najszybszymi pociągami z Warszawy do Gdańska zajmują około 2,5 h. Umożliwiła to zabudowa nowoczesnego systemu ERTMS/ETCS poziomu 2, dzięki któremu prędkość pociągów wzrosła do 200 km/h. System zwiększa poziom bezpieczeństwa w prowadzeniu ruchu pociągów i wspiera pracę maszynistów. Pierwszą w Polsce linią kolejową, na której uruchomiono system ETCS/ERTMS była Centralna Magistrala Kolejowa. Dzięki instalacji ETCS poziomu 1 pociągi na tej linii jeżdżą z prędkością nawet do 200 km/h. Po zabudowie systemu cyfrowej łączności GSM-R i przebudowie ETCS pociągi na Centralnej Magistrali Kolejowej pojadą z prędkością przekraczającą 200 km/h.
Inwestycje zmieniają kolej
Budowa Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym – ERTMS obejmuje najważniejsze linie i korytarze transportowe w Polsce. W ramach jednego z realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projektu „Zabudowa ERTMS/ETCS na liniach sieci bazowej TEN-T" system jest wdrażany na prawie 1000 km linii kolejowych obejmujących międzynarodowe korytarze transportowe, przebiegające przez całą Polskę - E20 od Kunowic przez Poznań, Warszawę do Terespola, E 30 od Zgorzelca do Węglińca oraz z Krakowa do Rzeszowa i E59 z Poznania do Wrocławia.
W torze instalowane są balisy, czyli specjalne czujniki w kształcie prostokąta przekazujące informację do kabiny maszynisty m.in. o położeniu pociągu oraz niezbędne dane potrzebne dla prawidłowej pracy systemu. Montowane są także nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Równocześnie, wzdłuż linii kolejowych, w całej Polsce, budowane są elementy systemu GSM-R, które odpowiadać będą za przesyłanie aktualnych informacji niezbędnych do prowadzenia ruchu pociągów. Nastawnie i lokalne centra sterowania ruchem kolejowym wyposażane są w nowoczesne urządzenia. Przed uruchomieniem systemu niezbędne będzie również przeszkolenie personelu odpowiadającego za zarządzanie ruchem kolejowym.