Większość z przedmiotów potrzebnych w czasie urlopu ze względu na pośpiech i wygodę robimy w Internecie. A na wakacyjne wydatki gotowi są raczej ludzie młodzi niż starsi.

Co kupujemy? Ponad jedna trzecia (37 proc.) kupuje ubrania. 13 proc. wydaje pieniądze na książki, płyty lub zabawki dla dzieci. A jeśli jedziemy na dłużej, to do listy zakupów trzeba dopisać jeszcze sprzęt foto i akcesoria telefoniczne. Ciekawe, że na tej liście nie ma kosmetyków, kremów do opalania/czy po opalaniu. Zostały z ubiegłego roku? To zły pomysł, by z nich skorzystać ponownie, bo w większości są przeterminowane.

Pierwsze miejsce na liście zakupów zajmują w tym roku ubrania (sportowe lub inne) – 37 proc. Dorosłe osoby planujące wyjazd wakacyjny są zainteresowane także zakupem książek, płyt lub zabawek dla dziecka (po 13 proc). Wśród Polaków, którzy planują spędzić dłuższe wakacje, najczęściej królują ubrania, sprzęt foto oraz akcesoria telefoniczne, które kupują przede wszystkim mężczyźni. Na ich liście zakupów są również akcesoria wędkarskie, sprzęt audio, grę elektroniczną. Kobiety wydają pieniądze głównie na ubrania dla siebie i dzieci oraz książki.

Młodzi ludzie w wieku 18-24 lat stawiają na elektronikę, odzież oraz grill. Starsze grupy (25-34 oraz 35-44 l.) wybiorą częściej m.in. zakupy dla dziecka, np. gry planszowe. Z kolei aż 50 proc. respondentów w wieku 45-54 lat nie kupi niczego na wyjazd. Badanie pokazało także, że wyjątkowo mało popularna jest w tym przedziale wiekowym elektronika. Osoby 55+ na wyjazd wakacyjny prawie wszystko kupują rzadziej – wyjątki to akcesoria wędkarskie oraz książka lub płyta.

Raport Danae i OLX pokazuje również preferencje zakupowe osób, które planują pozostać w domu na okres wakacji. Wtedy kupują przede wszystkim rośliny (26 proc.), drobne przedmioty z wyposażeniem mieszkania/domu (25 proc.) oraz ubrania sportowe lub inne (24 proc.). Mężczyźni chętnie wydają pieniądze min na narzędzia budowlane, kobiety: biżuteria, telefon lub akcesoria telefoniczne, ubranie lub zabawka dla dziecka, rośliny oraz wyposażenie domu.

A jak było przed rokiem, kiedy wakacje były znacznie bardziej pod znakiem pandemii, z którą dopiero uczyliśmy się żyć? Raport „Urlop w czasach pandemii" Sales Intelligence z kwietnia 2020 pokazywał wzrost zainteresowania odzieżą sportową w porównaniu z danymi z kwietnia 2019 r. (dresy o 270 proc., legginsy o 77 proc., t-shirty o 75 proc., buty 43 proc.).

Aż o 59 proc. wzrosło wtedy zainteresowanie meblami ogrodowymi, a o 400 proc. popularniejszy stał się zakup basenów ogrodowych. Odnotowano również duży wzrost zainteresowania (75 proc. w porównaniu z kwietniem 2019 r.) namiotami. Bo większość Polaków na ubiegłoroczne wakacje została w domu, a jeśli decydowała się na wyjazd, to w jak największej izolacji. W tym okresie nastąpił także duży spadek zainteresowania artykułami podróżnymi – plecakami o 48 proc., walizkami o 50 proc., torbami o 43 proc.

I w tym i w ubiegłym roku bardzo popularne były i są nadal zakupy w Internecie, dokąd swoją działalność przeniosło wiele sklepów, a firmy kurierskie dostarczające paczki działały i działają bardzo sprawnie. Jak pokazują wyniki badania PwC „Strategie, które wygrywają. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu internetowego", prawie 85 proc. respondentów nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości realizowania zakupów przez internet. Ponad 74 proc. badanych podkreśliło, że po zakończeniu pandemii utrzyma je na podobnym poziomie, a 10 proc. z nich nawet zamierza zwiększać częstotliwość zakupów online. Ponad 80 proc. Polaków twierdzi, że wyda tyle samo lub więcej na zakupy przez internet w 2021 r. w porównaniu do 2020 r.