Web 2.0 tworzy Telco 2.0 Poniedziałek, 21 Grudzień 2009 04:09
Wpływ Web 2.0 na branżę telekomunikacyjną doprowadził do tego, co niektórzy określają mianem Telco 2.0. Branża telekomunikacyjna w nowej szerokopasmowej ekonomii, napędzana przez Web 2.0 przekształca się w kierunku nowych modeli biznesowych. W nowym środowisku Telco 2.0, operatorzy sieci będą musieli zrobić więcej niż tylko pobierać od konsumentów opłaty za czas połączeń, czy też ilości ściągniętych danych.
W niedalekiej przyszłości dostawcy usług telekomunikacyjnych będą musieli znaleźć sposoby wygenerowania wpływów z usług o wartości dodanej, które zaoferują dostawcom aplikacji i treści. Sprzyja im fakt posiadania tak wielkie bazy danych klientów - jak żaden inny dostawca na rynku konsumenckim - informacji o profilach abonentów, jak również możliwość zagwarantowania jakości usług (Quality of Service) oraz szerokiej dostępności produktów. Ten aspekt można wykorzystywać przy negocjacji kontraktów. Jest całkiem oczywiste, że można wynegocjować bardziej lukratywny kontrakt z dostawcą aplikacji, czy treści, jeśli za pomocą danej sieci można dotrzeć do większej liczby użytkowników końcowych. Dwa główne podejścia do Web API to REST (Representational State Transfer) oraz SOAP (Simple Object Access Protocol), oba wykorzystujące XML w charakterze bloku danych. W branży telekomunikacyjnej obserwuje się trend związany z przechodzeniem od obecnych rozwiązań SOAP w kierunku rozwiązań REST, z uwagi na fakt, iż REST jest bardziej rozpowszechniony w Internecie.
Głównym filarem finansowania usług Web 2.0 są przychody z reklam on-line. Dzięki informacjom z sieci telekomunikacyjnej może być ona bardziej zindywidualizowana, interaktywna i wciągająca. Dostawcy usług telekomunikacyjnych mogą również poprawić jakość serwisów społecznościowych poprzez wiedzę, jaką skupiają wokół tych grup ludzi. Jeżeli operatorzy będą posiadali wystarczająco bezpieczne sieci kontekstowe pracujące w czasie rzeczywistym (real-time and context-aware networks), to ich rola będzie zasadnicza. Wśród nich będą również operatorzy komórkowi, ponieważ reklama mobilna stanie się bardziej powszechna. Według prognoz Juniper Research w latach 2008-2013 rynek reklamy mobilnej wzrośnie z 1,3 miliarda dolarów do 7,6 miliardów dolarów.
Rozwiązania Web 2.0 mają również wpływ na sposób, w jaki ludzie komunikują się i współpracują w życiu zawodowym. Enterprise 2.0 stanowi wyzwanie, ale również oferuje wiele możliwości, z których najważniejsze to popularyzacja aspektów sieci społecznościowych Web 2.0 oraz ich profesjonalizacja w taki sposób, aby stały się użyteczne i cenione w środowisku pracy.