Pora na prywatny kapitał

z nowym ministrem infrastruktury, Cezarym Grabarczykiem, rozmawia Agnieszka Stefańska

Publikacja: 21.11.2007 02:53

Pora na prywatny kapitał

Foto: Rzeczpospolita

Rz: Państwo dalej będzie budować autostrady?

Cezary Grabarczyk: Trzeba na większą niż dotąd skalę sięgnąć po kapitał prywatny. Żeby przyspieszyć budowę dróg ekspresowych i autostrad, musimy wykorzystać 100 proc. potencjału dostępnego na rynku. Musimy sięgać nie tylko po środki z budżetu czy dotacji unijnych, potrzebne jest także partnerstwo publiczno-prywatne. I do jak najszerszego jego wykorzystania będę namawiać.

Dotychczas z różnym skutkiem PPP wykorzystywano przy budowie dróg. Teraz będzie tak samo?

Nie. Spore wyzwania stoją np. przed koleją – niewykluczone, że zaprosimy prywatny kapitał do współpracy przy budowie linii kolejowych dużych prędkości. I lotniska centralnego.

Jednak powstanie nowe lotnisko centralne!

Chciałbym, by powstał port lotniczy z prawdziwego zdarzenia, do którego można będzie dojechać zarówno autostradą, jak i szybką koleją. Odprawa pasażerów mogłaby odbywać się już w pociągu. Takie lotnisko byłoby naszą bramą do świata. Tak wielkiego przedsięwzięcia nie da się zrealizować bez wsparcia kapitału prywatnego.

Istnieje ustawa dająca możliwość powołania spółek specjalnego przeznaczenia do budowy dróg ekspresowych i autostrad. Będzie pan wykorzystywał to narzędzie?

Tak. Spółki mogą spełnić swoją rolę w przyspieszeniu realizowania inwestycji. Muszą jednak zajmować się konkretnymi, dokładnie określonymi działaniami.

Budową dróg i przygotowaniem inwestycji zajmuje się przecież Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Kolejne podmioty będą mnożeniem biurokracji i stanowisk.

Spółki będą podmiotami rynkowymi, a nie administracyjnymi. Wyznaczymy im konkretne zadania. Musimy stworzyć system, który będzie motywował do realizacji projektów, a nie ich trwania.

Co dalej z budową autostrady A1 z Gdańska do Torunia? Przetarg na wybór wykonawcy jest w toku, jednocześnie to GTC sąd przyznał prawo do realizowania inwestycji.

Chcę rozpocząć budowę najszybciej, jak to będzie możliwe. Na razie nie wstrzymuję rozpoczętych procedur przetargowych na wybór wykonawcy i czekam na uzasadnienie wyroku sądu wojewódzkiego w tej sprawie. Jak je otrzymam, podejmę dalsze decyzje.

Czy przyjęty przez poprzednią ekipę program budowy autostrad będzie zmieniany?

Nie przewidujemy poważniejszych zmian. Program zawiera inwestycje, które są priorytetowe również dla rządu Donalda Tuska. Chodzi głównie o lepsze połączenie miast, w których będzie rozgrywane Euro 2012. Mówimy też m.in. o szybszej budowie autostrady A4 aż do granicy z Ukrainą.

PKP Intercity i PKP Cargo dalej zmierzają na giełdę?

Debiut przewiduje strategia PKP Intercity i jest to dobry kierunek. Pojawienie się na giełdzie pozwoli firmie dalej się rozwijać, już pod kontrolą rynku. Natomiast w PKP Cargo potrzebne są zdecydowane działania, by przyspieszyć rozwój tej spółki. Przewoźnik musi wyzwolić więcej energii i podjąć walkę z konkurencją. Nie rozumiem, dlaczego Cargo nie szuka szans za granicą. To będzie się musiało zmienić i takie zadanie przed spółką postawię.

Przed wyborami nie udało się przeprowadzić usamorządowienia kolei regionalnych. Samorządy stawiały kolejne warunki, na jakich są gotowe przejąć udziały w spółce PKP Przewozy Regionalne, chciały m.in. pieniędzy na rozwój spółki, taboru i torów.

Będziemy ten proces kontynuować i wrócimy do rozmów z samorządami. Podstawowym warunkiem jest oddłużenie spółki. Będę przekonywać marszałków, że przejęcie kolei regionalnych jest dla nich szansą, m.in. na kontrolę wydatków ponoszonych na połączenia regionalne, o co od lat zabiegają.

Resort transportu przejmie kontrolę nad tym, kto obejmuje udziały w spółkach zarządzających polskimi lotniskami i nad decyzjami podejmowanymi przez te spółki? To pomysł poprzednich władz resortu. Rynek obawia się, że zbytnia interwencja państwa w działalność lotnisk może odstraszyć potencjalnych inwestorów.

Ewentualną decyzję o zmianie dotychczasowej polityki w tej sprawie poprzedzę konsultacjami społecznymi.

Czy Poczta Polska trafi na giełdę?

Za wcześnie o tym mówić. Przedsiębiorstwo najpierw trzeba wyciągnąć z kryzysu. Odsunięcie terminu liberalizacji rynku usług pocztowych pozwoliło Poczcie na złapanie oddechu. Zyskała trochę czasu, czekają ją jednak gruntowne zmiany. Zarząd musi zdiagnozować problemy, potem uchwalić strategię i konsekwentnie ją realizować.

Czy już wiadomo, kto obejmie stanowiska wiceministrów?

Robimy przymiarki, jednak na konkrety jeszcze za wcześnie. Wciąż czekam na pierwszą nominację premiera Waldemara Pawlaka. Na razie kleimy ministerstwa. Do resortu transportu musimy dołączyć resort budownictwa i część gospodarki morskiej. Powinniśmy uporać się z tym w ciągu tygodnia.

Rz: Państwo dalej będzie budować autostrady?

Cezary Grabarczyk: Trzeba na większą niż dotąd skalę sięgnąć po kapitał prywatny. Żeby przyspieszyć budowę dróg ekspresowych i autostrad, musimy wykorzystać 100 proc. potencjału dostępnego na rynku. Musimy sięgać nie tylko po środki z budżetu czy dotacji unijnych, potrzebne jest także partnerstwo publiczno-prywatne. I do jak najszerszego jego wykorzystania będę namawiać.

Pozostało 91% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy