Fundusze mocno tną koszty działalności

Wydatki reklamowe TFI spadły o ponad połowę. Pole do dalszych oszczędności jest niewielkie – oceniają szefowie firm

Publikacja: 17.10.2008 03:37

Fundusze mocno tną koszty działalności

Foto: Flickr

Spadające kolejny miesiąc z rzędu aktywa funduszy inwestycyjnych (w ciągu roku o 40 proc.) skłaniają towarzystwa funduszy inwestycyjnych do oszczędności. Właśnie teraz są one także na etapie tworzenia przyszłorocznych budżetów, które w obliczu giełdowej dekoniunktury muszą być przygotowane nad wyraz ostrożnie. – Nasze główne koszty to budżet marketingowy i osobowy. Tylko w tych obszarach można szukać oszczędności – mówi Zbigniew Jagiełło, prezes Pioneer Pekao TFI.

Niewielka aktywność reklamowa towarzystw pokazuje, że już teraz koszty są silnie ograniczane. Z danych firmy badawczej Expert Monitor wynika, że w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2008 r. fundusze inwestycyjne wydały na reklamę w prasie, radiu i telewizji 33,7 mln zł, czyli ponad dwa razy mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku (71,9 mln zł).

Dlatego pozycją, która będzie podlegała cięciom, są koszty stałe, a najważniejsze z nich to koszty zatrudnienia. Jednak szefowie towarzystw zgodnie zapowiadają, że nie planują redukcji zatrudnienia. – Fundusze mogą zmniejszyć swoje koszty jeszcze maksymalnie o kilka, kilkanaście procent – twierdzi Marek Mikuć, wiceprezes Allianz TFI.

Według analityków mimo bessy duże i średnie krajowe towarzystwa zakończą obecny rok z zyskiem. W 2007 r. TFI wypracowały 4,4 mld zł przychodów i aż 1 mld zł zysku.

Gorzej może być w przypadku małych towarzystw, które ze względu na niewielkie aktywa i bez pozyskiwania nowych środków mogą przynosić straty. Dlatego coraz częściej decydują się na tworzenie funduszy zamkniętych, przeznaczonych dla bardzo wąskiej grupy inwestorów lub wręcz poszczególnych osób lub firm. Często tego typu fundusze powstają jedynie w celu tzw. optymalizacji podatkowej. – Tworzenie zamkniętych funduszy jest pewnym wyjściem dla małych TFI. Być może nawet jedynym – mówi dr Tomasz Miziołek z Uniwersytetu Łódzkiego.

Wczoraj swoją nową strategię w dużej mierze opartą na tworzeniu zamkniętych funduszy ogłosiła Idea TFI należąca do grupy DM IDM SA. Prezes Idea TFI Piotr Kukowski zapowiedział, że w KNF złożonych jest 15 wniosków jego spółki o tego typu fundusze. – Część z nich dedykowana jest poszczególnym inwestorom, ale są też wnioski o fundusze, które będą inwestowały w spółki przed ich upublicznieniem, w tym na rynku NewConnect – twierdzi. Firma liczy na sprzedaż certyfikatów inwestycyjnych dotychczasowym klientom DM IDMSA.

Spadające kolejny miesiąc z rzędu aktywa funduszy inwestycyjnych (w ciągu roku o 40 proc.) skłaniają towarzystwa funduszy inwestycyjnych do oszczędności. Właśnie teraz są one także na etapie tworzenia przyszłorocznych budżetów, które w obliczu giełdowej dekoniunktury muszą być przygotowane nad wyraz ostrożnie. – Nasze główne koszty to budżet marketingowy i osobowy. Tylko w tych obszarach można szukać oszczędności – mówi Zbigniew Jagiełło, prezes Pioneer Pekao TFI.

Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień
Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy
Ekonomia
Targi w Kielcach pokazały potęgę sektora rolnego
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem