Ruszają pożyczki świąteczne

Banki mimo kryzysu promują kredyty gotówkowe. Polacy nadal chętnie robią gwiazdkowe zakupy za pożyczone pieniądze

Publikacja: 21.11.2008 03:13

Ruszają pożyczki świąteczne

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Większość bankowców przewiduje, że zainteresowanie pożyczkami konsumpcyjnymi przed tegorocznymi świętami Bożego Narodzenia nie zmaleje mimo spodziewanego pogorszenia koniunktury. – W tym roku jeszcze nie zobaczymy spadku popytu, choć dynamika wzrostu sprzedaży może być niższa niż w poprzednich latach – uważa Łukasz Molenda, dyrektor ds. kredytów dla ludności w BZ WBK.

[wyimek]Polacy chętnie sięgają po szybkie pożyczki gotówkowe. Ich sprzedaż dynamicznie rośnie, a okres przedświąteczny sprzyja wydatkom finansowanym bankowymi kredytami. [/wyimek]

Banki ruszyły już z promowaniem szybkich pożyczek, licząc na ich większą sprzedaż przed świętami. Instytucje, które od lat specjalizują się w ich udzielaniu, w tym okresie odnotowują wzrost zainteresowania nawet o 1/3. Zadłużenie Polaków z tytułu kredytów przeznaczonych na cele konsumpcyjne sięga już blisko 125 mld zł.

W EuroBanku w okresie przedświątecznym kwota zaciąganych kredytów rośnie o 25 proc. Podobna sytuacja występuje u jego konkurentów. – Okres przedświąteczny to przede wszystkim bardzo duży wzrost udzielanych kredytów ratalnych. W grudniu notujemy około 25-proc. wzrost sprzedaży w stosunku do listopada i nic nie wskazuje, aby w tym roku miało być inaczej – mówi Anna Woźniak z Lukas Banku.

Wzmożone zainteresowanie rozkładaniem zakupów świątecznych na raty obserwują banki, które współpracują z sieciami handlowymi, takie jak Cetelem.

Pożyczki konsumpcyjne to wysokodochodowe produkty i w związku z tym banki nie żałują pieniędzy na ich promocję w mediach. Kampanie reklamowe tych produktów rozpoczęły m.in. Pekao i PKO BP, a wkrótce także BZ WBK, który pokaże w telewizji nowe spoty z udziałem Johna Cleese’a. Ale przeglądając gwiazdkowe oferty bankowe, okazuje się często, że są to pożyczki ze standardowej oferty w świątecznym opakowaniu. Niektóre banki zachęcają klientów do skorzystania ze swoich produktów przez rezygnację z prowizji bądź obniżkę oprocentowania, choć często są to symboliczne zmiany.

W sieci DB Kredyt należącej do Deutsche Banku PBC w ramach świątecznej promocji wszystkie kredyty z ubezpieczeniem mogą mieć oprocentowanie niższe o 2 pkt proc. EuroBank obniża oprocentowanie albo pozwala odroczyć spłatę rat, a mBank w ramach przedświątecznej promocji oferuje kredyt odnawialny bez prowizji i z niższym oprocentowaniem. Na inny rodzaj zachęt zdecydował się Citi Handlowy. – Jeśli tylko klient otrzyma świąteczną pożyczkę, dostaje maskotkę, a druga wędruje do jednego z wychowanków domów dziecka – tłumaczy Wioletta Pawińska, dyrektor biura kredytów gotówkowych Citi Handlowego.

Większość bankowców przewiduje, że zainteresowanie pożyczkami konsumpcyjnymi przed tegorocznymi świętami Bożego Narodzenia nie zmaleje mimo spodziewanego pogorszenia koniunktury. – W tym roku jeszcze nie zobaczymy spadku popytu, choć dynamika wzrostu sprzedaży może być niższa niż w poprzednich latach – uważa Łukasz Molenda, dyrektor ds. kredytów dla ludności w BZ WBK.

[wyimek]Polacy chętnie sięgają po szybkie pożyczki gotówkowe. Ich sprzedaż dynamicznie rośnie, a okres przedświąteczny sprzyja wydatkom finansowanym bankowymi kredytami. [/wyimek]

Pozostało 81% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy