Koszule bliskie Polakom

Wólczanka okazała się najcenniejszą polską marką w nowej kategorii odzież i obuwie. Wraz z Vistulą zajmującą wysoką, szóstą pozycję dwie marki tworzą silny fundament grupy odzieżowej, do której należy też inny znany szyld, czyli W. Kruk

Aktualizacja: 20.12.2008 10:50 Publikacja: 09.12.2008 17:17

Koszule bliskie Polakom

Foto: Rzeczpospolita

W tym roku Vistula & Wólczanka po raz kolejny promowała swe kolekcje dobrze widoczną kampanią reklamową. Wprawdzie może nie tak głośną, jak ubiegłoroczna, z byłym filmowym agentem 007 Piercem Brosnanem w roli głównej, ale także zauważalną w wielu mediach.

Trzeba jednak przyznać, że zainteresowanie mediów i gorąca atmosfera wokół spółki utrzymywały się z innych powodów. Znacznie głośniejsze było bowiem wrogie przejęcie, w wyniku którego po kilku tygodniach przepychanek i wymieniania czasami bardzo emocjonalnych komunikatów, V&W ostatecznie udało się zdobyć kontrolę nad 66 proc. akcji W. Kruk.

Na pewno była to najgłośniejsza tegoroczna transakcja i przy tej okazji obydwie główne marki firmy były regularnie wymieniane z korzyścią dla ich postrzegalności wśród klientów.

W naszym rankingu Wólczanka już po raz trzeci zdobywa statuetkę Marqa dla najmocniejszej marki w swej kategorii. Pierwszą dostała w jego pierwszej edycji w 2004 roku. Wtedy była jedyną marką giełdowej spółki Wólczanka.

Od tamtego czasu w firmie wiele się zmieniło. Po sfinalizowaniu fuzji z Vistulą i zakupie Galerii Centrum grupa V&W stała się mocnym graczem na rynku odzieżowym, działając pod wieloma innymi markami. Obecny prezes Michał Wójcik, wcześniej kierujący Vistulą, wrócił w tym roku do firmy już po zakupie W. Kruk i pojawieniu się w V&W nowych akcjonariuszy, jak Alma Market czy spółki rodziny Kruk.

W nowej strategii zapowiada skupienie się na rozwoju tylko głównych marek. Ma temu pomóc także nowa nazwa grupy, która aby pokazać zmiany w swojej strukturze, będzie się nazywać Vistula Group. Być może to wzmocni siłę marki Vistula, która w tym roku zajęła 6. miejsce w kategorii odzież i obuwie.

Nowy prezes chce też w większym stopniu wykorzystywać efekty synergii także w marketingu Vistuli, Wólczanki, W. Kruk i pozostałych marek grupy. Wszystkie mają wysokie notowania w kategoriach prestiż, postrzegana jakość. Pomaga im także tradycyjny wizerunek i długa historia, przez co znane są większości Polaków. Choć zarówno Vistula, jak i Wólczanka czasami również przez bardzo wyzwolone i kontrowersyjne reklamy starają się cały czas dotrzeć do młodszego klienta. Ma temu pomóc także uruchomienie nowej marki jubilerskiej nawiązującej do W. Kruk, ale z tańszą i bardziej nowoczesną ofertą skierowaną do nowej grupy docelowej. Konkurencja jednak nie śpi. W tym roku Wólczanka wygrała z Reserved już tylko jednym punktem, co pokazuje umocnienie marki należącej do giełdowej spółki LPP. Grupa LPP sfinalizowała już przejęcie kontroli nad kolejną mocną marką odzieżową House (w tym roku tuż za Vistulą), a na liście najcenniejszych marek na 21. miejscu znalazł się także należący do gdańskiej spółki Cropp. Widać więc, że to Vistula Group i LPP wyrastają na zdecydowanych liderów branży odzieżowej w Polsce.

Aż o 15 punktów moc swojej marki poprawił Reporter, który zajmuje już wysoką, trzecią pozycję w tej kategorii. Różnice między medalową trójką nie są zbyt duże, co prognozuje możliwe zmiany także na szczytach przyszłorocznego zestawienia.

Marką najbardziej prestiżową okazała się w tej kategorii obuwnicza Gino Rossi. Nowy prezes spółki Paweł Kapłon zapowiedział już, że skoncentruje się na reklamie tej marki, której potencjał nie został jeszcze w pełni wykorzystany. W tegorocznym rankingu marka Gino Rossi zajęła 13. miejsce, tracąc nieco ze swej ubiegłorocznej mocy.

Nasze zestawienie potwierdza silną pozycję polskich marek, których obco brzmiące nazwy ułatwiają dziś ekspansję na rynkach zagranicznych. Jak widać po ich pozycji w rankingu, są także dobrze przyjmowane przez polskich konsumentów. W pierwszej piątce najmocniejszych marek odzieży i obuwia znalazły się bieliźniany Atlantic oraz znana i dużo inwestująca w swą promocję marka rajstop Gatta, która zbiera dziś profity z długoterminowej kampanii z udziałem popularnej wokalistki Justyny Steczkowskiej.

W tym roku Vistula & Wólczanka po raz kolejny promowała swe kolekcje dobrze widoczną kampanią reklamową. Wprawdzie może nie tak głośną, jak ubiegłoroczna, z byłym filmowym agentem 007 Piercem Brosnanem w roli głównej, ale także zauważalną w wielu mediach.

Trzeba jednak przyznać, że zainteresowanie mediów i gorąca atmosfera wokół spółki utrzymywały się z innych powodów. Znacznie głośniejsze było bowiem wrogie przejęcie, w wyniku którego po kilku tygodniach przepychanek i wymieniania czasami bardzo emocjonalnych komunikatów, V&W ostatecznie udało się zdobyć kontrolę nad 66 proc. akcji W. Kruk.

Pozostało 84% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy