O obliczu polskiej gospodarki decydują małe i średnie przedsiębiorstwa. Stanowią one 99,8 proc. firm działających w Polsce. Jednocześnie ponad połowa z nich (52 proc.) deklaruje, że ich głównym orężem na rynkowym polu bitwy jest konkurencyjna cena. To skuteczna strategia, przynajmniej jeśli chodzi o samopoczucie przedsiębiorców. W ankietach zebranych przez PKPP Lewiatan 51 proc. działających w Polsce firm uznaje, że jest bardziej konkurencyjna cenowo od swoich odpowiedników w krajach „starej” UE. Ten wynik nie jest oderwany od rzeczywistości. Polskie firmy oferują podobne usługi i produkty jak zachodnia konkurencja, a polscy pracownicy za podobną, często nawet lepszą pracę, zadowalają się mniejszym wynagrodzeniem.
Skupiając się na atrakcyjności cenowej, polskie firmy stawiają na złego konia. Współczesna gospodarka najbardziej wynagradza te firmy, organizacje i kraje, które budują swoją pozycję opartą na wiedzy, za którą idą jakość i innowacyjność. Tyle że taka działalność niesie za sobą ryzyko – w szczególności dla małych i średnich firm.
[srodtytul]Liderzy innowacyjności[/srodtytul]
Ranking „Kamerton innowacyjności 2008” stworzony przez PKPP Lewiatan przy współpracy „Rzeczpospolitej”, BRE Banku i DnB pokazuje liderów innowacyjności w Polsce. Reszta jest dla nich zwykle tylko tłem.
– Wciąż jesteśmy gospodarką mało innowacyjną – z żalem stwierdza Bohdan Wyżnikiewicz z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. – Gdy sprawdzamy, jaki jest udział eksportu wysokich technik w eksporcie ogółem, to okazuje się, że jest to niewiele ponad 3 proc. A gdy weźmiemy pod uwagą inny wskaźnik: udział sprzedaży wysokiej i średnio wysokiej techniki w sprzedaży ogółem przemysłu, także nie jest dobrze, bo jest to nieco ponad 31 proc.