Coraz częściej leasingowane są małe samoloty i jachty

Przedsiębiorcy przyzwyczaili się już, że firma leasingowa może sfinansować zakup samochodu, maszyny czy nieruchomości. Coraz częściej szukają też pieniędzy na mniej typowe pojazdy czy urządzenia

Aktualizacja: 13.01.2009 22:45 Publikacja: 13.01.2009 22:41

Coraz częściej leasingowane są małe samoloty i jachty

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

– Leasingujemy lokomotywy, wagony kolejowe, łódki, jachty, samoloty i helikoptery. Zainteresowanie tymi środkami trwałymi rośnie z roku na rok. Coraz więcej firm chce mieć własną łódź czy samolot. W tym roku w zasadzie co miesiąc finansujemy zakup jakiegoś samolotu czy helikoptera – mówi Robert Samsel, członek zarządu SG Equipment Leasing.

W ofercie Raiffeisen Leasing w ostatnich miesiącach pojawił się specjalny produkt dla przedsiębiorców zainteresowanych zakupem jachtów. – W ciągu ośmiu miesięcy sfinansowaliśmy kilkadziesiąt jachtów – mówi Mariusz Cnotka, zastępca dyrektora sprzedaży ds. leasingu środków transportu w tej firmie.

BRE Leasing największy wzrost notuje w grupie małych kilkumiejscowych samolotów, które mogą być wykorzystywane zarówno do lotów biznesowych, jak i turystycznych. Transakcje dotyczące dużych samolotów i statków są w Polsce rzadkie; BRE Leasing przeprowadził taką z PLL LOT w ubiegłym roku. Równie nieczęsto leasingowane są statki morskie. – Obserwujemy natomiast rosnące zainteresowanie mniejszymi jednostkami, takimi jak jachty żaglowe i łodzie motorowe – mówi Ewa Szałachowska z Pionu Handlowego BRE Leasing.

Fortis Lease także zauważa, że przedsiębiorcy coraz częściej pytają o możliwość sfinansowania zakupu samolotu, łodzi motorowej czy jachtu. Na zakup małego powietrznego środka transportu decydują się zwykle stabilne firmy średniej wielkości. – Latanie i pływanie to pasja ludzi bogatych, których w Polsce jest coraz więcej – twierdzi Robert Samsel.

Do nietypowych przedmiotów oddawanych ostatnio w leasing przez BPH Leasing należą m.in.: ekskluzywny samochód do przewozu koni, pojazdy ciężarowe przystosowane do ponadgabarytowych przedmiotów, helikopter, wózek gąsienicowy dla apteki do transportowania np. wózków inwalidzkich po schodach.

W przypadku mniej typowych środków transportu procedury mogą być nieco bardziej skomplikowane. Niektóre firmy, np. BPH Leasing, wymagają wyższych opłat wstępnych, a czasami nawet zabezpieczeń. Jeśli na nietypowy przedmiot decyduje się stały klient, zwykle warunki są łagodniejsze.

– Na pewno łatwiej finansowanie nietypowych przedmiotów uzyskają u nas duże firmy, z określonym poziomem zysków i obrotów. Jest to rynek perspektywiczny, choć wciąż niszowy – uważa Krzysztof Famulski, członek zarządu VB Leasing.

Finserv nie finansuje samolotów, ale statki już tak. – Przy takich transakcjach bardzo szczegółowo sprawdzamy procedury związane z rejestracją i dopuszczeniem statku do żeglugi. Staramy się też jak najlepiej oszacować ryzyko związane z użytkowaniem takiego przedmiotu – wyjaśnia Piotr Wołowicz z Finserv.

Umowa leasingu dotycząca mniej typowego środka transportu jest zawsze indywidualnie negocjowana. Z doświadczenia Fortis Lease wynika, że najczęściej małe samoloty czy jachty są kupowane na prywatne potrzeby, dlatego brana jest pod uwagę sytuacja finansowa klienta. Podobnie postępuje SG Equipment Leasing.

Firmy leasingowe finansują zarówno nowe, jak i używane środki transportu. SG Equipment Leasing może sfinansować nawet 15- czy 20-letni samolot na okres do dziesięciu lat. Bardzo duże znaczenie ma rodzaj samolotu czy łodzi. Chodzi o to, by była to rzecz w miarę standardowa i łatwa do sprzedania na rynku wtórnym.

W Fortis Lease wartość umów dotyczących zarówno łodzi, jak i samolotów rozpoczyna się od 200 tys. zł. – Mały samolot i śmigłowiec, nowy czy używany, kosztuje od 0,5 mln do 5 mln zł. Jachty, łodzie motorowe, nowe i używane, mają wartość nawet do 1 mln zł. W tym roku wzrosła liczba wyleasingowanych nowych skuterów wodnych; ich cena wynosi od 30 tys. do 60 tys. zł – mówi Mariusz Włodarczyk, członek zarządu BZ WBK Leasing.

– Leasingujemy lokomotywy, wagony kolejowe, łódki, jachty, samoloty i helikoptery. Zainteresowanie tymi środkami trwałymi rośnie z roku na rok. Coraz więcej firm chce mieć własną łódź czy samolot. W tym roku w zasadzie co miesiąc finansujemy zakup jakiegoś samolotu czy helikoptera – mówi Robert Samsel, członek zarządu SG Equipment Leasing.

W ofercie Raiffeisen Leasing w ostatnich miesiącach pojawił się specjalny produkt dla przedsiębiorców zainteresowanych zakupem jachtów. – W ciągu ośmiu miesięcy sfinansowaliśmy kilkadziesiąt jachtów – mówi Mariusz Cnotka, zastępca dyrektora sprzedaży ds. leasingu środków transportu w tej firmie.

Pozostało 82% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy