Informatyczne metamorfozy

Firmy IT szukają nisz. Optimus będzie produkował gry, a Techmex mapy satelitarne

Publikacja: 26.11.2009 02:11

Coraz niższe marże na sprzedaży sprzętu komputerowego zmusiły największych dystrybutorów do szukania

Coraz niższe marże na sprzedaży sprzętu komputerowego zmusiły największych dystrybutorów do szukania innych źródeł przychodów. Na taki krok zdecydowała się większość z nich.

Foto: Rzeczpospolita

W branży informatycznej postęp odbywa się niezwykle szybko. Wciąż powstają nowe produkty. Niektóre technologie odchodzą do lamusa. Klienci szybko zmieniają upodobania i chętnie kupują wszelkie nowinki technologiczne. Dlatego nie powinno dziwić, że spółki informatyczne zmieniają się niczym kameleon.

[srodtytul]Zabójczy fiskus[/srodtytul]

Sztandarowym przykładem takiej metamorfozy może być Optimus założony w 1988 r. przez Romana Kluskę. Firma zaczynała od montażu komputerów. Była jednym z założycieli Onetu. Z Optimusa bierze swoje początki także Novitus – jeden z dwóch największych producentów urządzeń fiskalnych w Polsce.

W krótkim czasie Optimus stał się jedną z największych spółek IT w Polsce. Radził sobie bardzo dobrze do czasu, gdy urząd skarbowy (po kontroli w 2001 r.) uznał, jak się potem okazało niesłusznie, że Optimus unikał płacenia podatków.

[wyimek][srodtytul]160 mln zł[/srodtytul] zasiliło kasę Comarchu dzięki sprzedaży portalu Interia w 2008 r.[/wyimek]

Konieczność zapłacenia ok. 30 mln zł kary oznaczała dla Optimusa utratę płynności finansowej. Kolejne lata w spółce upłynęły pod znakiem walki o przetrwanie. Sytuacji nie poprawiał fakt, że produkcja sprzętu elektronicznego przeniosła się do Azji. Dlatego dwa lata temu Optimus zrezygnował z produkcji komputerów. Właściciele (największym akcjonariuszem jest Zbigniew Jakubas) szukali dla spółki nowego pomysłu na biznes. Planowali połączenie z Work Service – największą w Polsce agencją pośrednictwa pracy. Ostatecznie zdecydowali się na przejęcie grupy CDP – lidera w produkcji i dystrybucji gier komputerowych w naszym kraju. Prace nad zmianą profilu są bardzo zaawansowane. Powinny zakończyć się w I kwartale 2010 r.

[srodtytul]Satelitarny biznes[/srodtytul]

Na równie radykalną zmianę profilu zdecydował się bielski Techmex. Spółka zaczynała jako dystrybutor sprzętu komputerowego. Należała do ścisłej czołówki graczy tego rynku z rocznymi przychodami przekraczającymi 700 mln zł. Kurczące się marże oraz rosnąca konkurencja spowodowały, że w 2004 r. Techmex, dzięki pieniądzom pozyskanym ze sprzedaży akcji na giełdzie, zainwestował kilkadziesiąt milionów złotych w instalację do pozyskiwania zdjęć satelitarnych.

Ośrodek zbudowany koło Ostrowi Mazowieckiej jest jednym z niewielu tego typu na naszym kontynencie, a Techmex jednym z wiodących graczy na europejskim rynku systemów informacji przestrzennej (GIS). Niestety, bielska firma zamiast zrezygnować ze sprzedaży komputerów, wciąż kontynuowała tego typu działalność. Wahania walutowe oraz spadek popytu pod koniec zeszłego roku spowodowały, że Techmex popadł w poważne kłopoty finansowe. Dlatego wiosną zdecydował się zamknąć pion dystrybucyjny.

Jeśli uda mu się przetrwać (w sądzie są wnioski o ogłoszenie upadłości spółki) będzie zajmował się tylko i wyłącznie usługami GIS.

[srodtytul]Szukanie okazji[/srodtytul]

Przykładów wchodzenia przez spółki IT w bardziej perspektywiczne obszary rynku jest dużo więcej. Boom internetowy z początku obecnego tysiąclecia sprawił, że firmy technologiczne masowo inwestowały w serwisy i portale internetowe. Optimus, jak wspominano, zaangażował się w Onet.pl. Telekomunikacja Polska jest właścicielem Wirtualnej Polski. Krakowski Comarch przez lata łożył na Interię. Sprzedał ją dopiero na początku 2008 r., inkasując grubo ponad 160 mln zł.

Teleinformatyczny ATM od kilku już lat buduje własną sieć światłowodową Atman i coraz wyraźniej skręca w stronę bycia operatorem telekomunikacyjnym. Nosił się nawet z zamiarem sprzedaży spółki ATM SI, w której zgrupował aktywa świadczące usługi integratorskie. Rozmowy z Telekomunikacją Polską nie zostały jednak sfinalizowane.

Poznański One-2-One, działający na rynku marketingu mobilnego, ma w portfelu spółkę MobiTrust, która opracowała technologię mobilnego podpisu elektronicznego. I&B System, który zaczynał od dystrybucji urządzeń biurowych, a obecnie świadczy również usługi IT, w zeszłym roku połączył się z firmą Media Service, która zajmuje się produkcją i sprzedażą GPS pod marką Smart. Giełdowa spółka Power Media (pisze m.in. oprogramowanie na zamówienie) promuje serwis księgowości internetowej ifirma.pl dla mikrofirm. Ciekawym przykładem ewolucji jest również PC Guard. Producent systemów do zarządzania przedsiębiorstwem (ERP) zainwestował w sieć sklepów z komputerami Divicom. Ma również w portfelu spółkę MTS prowadzącą sklep internetowy z komputerami przenośnymi.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=d.wolak@rp.pl]d.wolak@rp.pl[/mail][/i]

W branży informatycznej postęp odbywa się niezwykle szybko. Wciąż powstają nowe produkty. Niektóre technologie odchodzą do lamusa. Klienci szybko zmieniają upodobania i chętnie kupują wszelkie nowinki technologiczne. Dlatego nie powinno dziwić, że spółki informatyczne zmieniają się niczym kameleon.

[srodtytul]Zabójczy fiskus[/srodtytul]

Pozostało 94% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy