Barierą rozwoju usług zdalnych jest psychologia

Marcin Ciesielski, członek zarządu Outbox

Publikacja: 27.05.2010 01:50

Barierą rozwoju usług zdalnych jest psychologia

Foto: Fotorzepa, Hanna Węglewska HW Hanna Węglewska

[b]Rz: Jakie, pana zdaniem, są główne bariery szybkiej popularyzacji usług wirtualizacji i cloud computing w Polsce?[/b]

Marcin Ciesielski: Przyczyn jest kilka. Niektóre z nich obiektywne, inne wynikające raczej z przesądów. Aplikacje w modelu „na żądanie” nie są zjawiskiem nowym. Jest to rozwinięcie koncepcji ASP, do której filozofia przetwarzania w chmurze dorzuciła kilka bardzo pożądanych cech, przede wszystkim możliwość skalowania w miarę potrzeby. Z aplikacjami oferowanymi w takim modelu w Internecie mamy do czynienia co najmniej od dziesięciu lat.

Z pewnością przeszkodą w ich wcześniejszym rozwoju była niedostateczna infrastruktura sieciowa, przede wszystkim ograniczenia pasma. Nie bez znaczenia były też ograniczenia płynące z wykorzystania przeglądarki internetowej jako rodzaju klienta usług – wystarczy zauważyć drogę, jaką przeszły przeglądarki internetowe, w ciągu ostatnich dziesięciu

– piętnastu lat, aby zauważyć znaczący wzrost funkcjonalności po stronie klienta – bogatsze języki skryptowe, różnego rodzaju „wtyczki”, rozwinięte mechanizmy szyfrowania i podpisu – to tylko niektóre z nich.

[b]Skoro usługi w chmurze nie są już nowością, można mówić o ich standaryzacji?[/b]

Niestety nie. Dotychczas przetwarzanie typu cloud computing nie doczekało się standardów i wielu usługodawców świadczy usługi oparte na własnych rozwiązaniach technologicznych. Obecnie najwięksi gracze walczą o prawo do ustalenia obowiązującego w całej sieci standardu. To z kolei dla firm rozważających korzystanie z tego typu usług może oznaczać, że decydując się na zastosowanie takich technologii, wchodzi się jednocześnie na ścieżkę bez wyjścia lub z wyjściem bardzo utrudnionym. Bardzo często bowiem migracja na rozwiązania innego dostawcy lub powrót do modelu hostowanego na własnej infrastrukturze będzie bardzo trudnym przedsięwzięciem.

[b]Czy klienci mają powody, żeby obawiać się o bezpieczeństwo danych powierzonych firmie zewnętrznej?[/b]

Bez wątpienia rozpoczęcie wykorzystywania aplikacji chmurowej wiąże się w firmie z koniecznością przełamania pewnych barier psychologicznych. Niektóre elementy infrastruktury są poza kontrolą użytkownika, któremu pozostaje zaufać dostawcy w kwestii realizacji odpowiedniej polityki kopii bezpieczeństwa i adekwatnej ochrony zasobów informatycznych na wszystkich poziomach.

[b]Rz: Jakie, pana zdaniem, są główne bariery szybkiej popularyzacji usług wirtualizacji i cloud computing w Polsce?[/b]

Marcin Ciesielski: Przyczyn jest kilka. Niektóre z nich obiektywne, inne wynikające raczej z przesądów. Aplikacje w modelu „na żądanie” nie są zjawiskiem nowym. Jest to rozwinięcie koncepcji ASP, do której filozofia przetwarzania w chmurze dorzuciła kilka bardzo pożądanych cech, przede wszystkim możliwość skalowania w miarę potrzeby. Z aplikacjami oferowanymi w takim modelu w Internecie mamy do czynienia co najmniej od dziesięciu lat.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy