Pozycję tę zaznaczył wyraźnie także na rynku polskim – był w naszym kraju już kilkakrotnie, w roku 1998 Akademia Ekonomiczna w Krakowie przyznała mu tytuł doktora honoris causa, a jego wszystkie podstawowe publikacje znajdują się w katalogu polskich oficyn wydawniczych.
Dwuczłonowy tytuł książki wyraźnie intryguje. Kotler o marketingu (człon pierwszy) – to wyraźne credo autora kilkunastu obszernych monografii i podręczników na temat marketingu – jego istoty, filozofii. Jest swoistą syntezą wiedzy marketingowej. Na 345 stronach Kotler zawarł rzeczy zupełnie podstawowe, ważne, istotne. W sposób przystępny ukazał, czym tak naprawdę jest i być powinien marketing. Jej lektura wymaga niewątpliwie pewnej wiedzy o rynku, przedsiębiorstwie i marketingu, jednakże i początkujący przedsiębiorca znajdzie w niej odkrycie swojego „świata marketingu”. Kotler mocno podkreśla, że marketing jest zasadniczym komponentem tożsamości i natury każdego przedsiębiorstwa i każdej organizacji. Wyraża bowiem rynkową użyteczność oferty i dążenie do zaspokojenia społecznych potrzeb poprzez procesy wymiany.
To nie sztuka sprzedaży, konkretny dział w firmie czy kampania reklamowa stanowią naturę marketingu. Jest nią tworzenie i zdobywanie rynków oraz dążenie do uzyskiwania na nich pozycji dominującej – oto drugi człon tytułu książki. Czy owego podejścia i takiego właśnie sposobu rozumienia marketingu można się nauczyć? Kotler na takie pytanie udziela odpowiedzi twierdzącej. 11 rozdziałów ujętych w cztery części prowadzi czytelnika od zasadniczych kwestii strategicznych marketingu do marketingu operacyjnego, zbioru konkretnych zasad, narzędzi i sposobów działania. Są te kwestie wzbogacane odniesieniem się autora do firm amerykańskich, japońskich i europejskich.
To interesująca płaszczyzna analizy i Kotlera refleksji o marketingu. Książka zawiera „pytania do przemyślenia” oraz niewielki, lecz ważny dodatek – „cechy charakterystyczne, strategie sukcesu, rola działów marketingu firm w różnych sektorach” są ważnym, inspirującym elementem. Stanowią podstawową płaszczyznę refleksji dla każdego menedżera o każdym stopniu znajomości marketingu. Mogą pozwolić na przemyślenie swych sukcesów i porażek, mogą być przesłanką refleksji o marketingu jako płaszczyźnie integracji wszystkich funkcji każdej firmy i organizacji. [ramka]
[i]„Kotler o marketingu – jak tworzyć, zdobywać i dominować na rynkach”[/i][/ramka]