Konsekwencja sprzyja Erze

Po raz pierwszy trójkę najmocniejszych marek telekomunikacyjnych tworzą sami operatorzy telefonii komórkowej. Ranking już kolejny rok z rzędu otwiera Era, główny brand Polskiej Telefonii Cyfrowej

Publikacja: 01.12.2010 23:56

Telekomunikacja

Telekomunikacja

Foto: Rzeczpospolita

Podobnie jak przed rokiem drugie miejsce zdobył Plus (marka Polkomtelu), ale trzecią pozycję wraz z częścią swej mocy straciła Telekomunikacja Polska. Na to miejsce wskoczył w tym roku Play, marka młodego, rozpychającego się od trzech lat na rynku operatora komórkowego.

W rezultacie ścisłą czołówkę najmocniejszych rodzimych marek telekomunikacyjnych tworzą brandy telefonii komórkowej uważanej za najbardziej perspektywiczną, która stopniowo wypiera z rynku usługi telefonii stacjonarnej.

Wyniki rankingu mocy pokazują jednak, że dystans między liderem rankingu Erą, a goniącym ją Plusem się zmniejsza. Mimo to niebiesko-biały znak towarowy pierwszej z tych sieci jest ciągle najmocniej zakorzeniony w świadomości konsumentów, co może dawać do myślenia, biorąc pod uwagę, że Plus wyprzedza Erę zarówno pod względem liczby klientów, jak i wyników finansowych.

Prymat Ery potwierdzają zarówno badania przeprowadzone przez SMG/KRC na potrzeby naszego rankingu, jak i – wcześniej w tym roku – przez PBS, na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej (choć to samo badanie dla UKE pokazało jednak, że więcej osób wybiera usługi innego operatora).

Przyczyn, dla których moc marki Era jest największa, należy upatrywać w konsekwencji, z jaką jej świadomość jest budowana wśród konsumentów. Polska Telefonia Cyfrowa w 2007 roku wprowadziła na plakaty hasło „Era nadaje rytm”, sugerujące odbiorcy związek komórkowych usług z muzyką i tańcem – zyskującą wtedy na popularności (za sprawą dwóch programów telewizyjnych) formą rozrywki. Choć minęły trzy lata, motto to nie spadło z afisza i do dziś spina działania wizerunkowe operatora: wokół niego powstają i z nim wiążą się kolejne projekty marketingowe Ery, jak uruchomiony w sierpniu br. portal eramusicgarden.pl. Do najszerzej zakrojonych projektów popularyzujących markę i nadających jej atrybuty sponsora kultury należą zapewne festiwal filmowy Era Nowe Horyzonty czy cykl koncertów Era Jazzu.

Dlaczego Plus, który również jest patronem wielu przedsięwzięć kulturalnych czy właścicielem największego serwisu z plikami muzycznymi Muzodajnia.pl zajmuje ciągle drugie miejsce? Polkomtel, właściciel sieci Plus, zdaje się stawiać mocno na promocję mniejszych marek: Simplusa i 36,6, których oferty wspiera widocznymi w mediach i na ulicy kampaniami (Turbodymomen) oraz konkretnych usług, niż głównego brandu. Zarzucanie klientów nowymi propozycjami wizerunkowymi mogło mieć cel, gdy na rynku telekomunikacyjnym zaczęło przybywać tzw. wirtualnych operatorów, upatrujących swoją siłę w nowej, ciekawej marce. W efekcie jednak w gąszczu propozycji nieco zagubiła się główna marka operatora.

Trzecia w tegorocznym rankingu marka Play, należąca do zdobywającego rynek operatora P4, zyskała sobie popularność nie tylko fioletowo-białą kolorystyką i widocznymi, bijącymi w konkurencję hasłami reklamowymi (operator mówi o swojej ofercie, że nie ma w niej „ściemy”). Do akcji, które sprawiły, że Play mocno zakorzenił się w świadomości konsumentów, należy m.in. aktywne promowanie usługi przenoszenia numerów, czyli tzw. MNP. Operator przyznaje, że jego strategia przyciągania abonentów polega na przebiciu się z ciekawą informacją. Spółka twierdzi przy tym, że inwestuje w budowę marki o połowę mniej niż dojrzali operatorzy. W tym roku Play wspiął się też w rankingu wartości w dużej mierze za sprawą szybkiego tempa wzrostu przychodów, jaki odnotowuje z roku na rok. W 2009 r. wyniosły one 1,32 mld zł, o ponad 50 proc. więcej niż w roku 2008.

Urszula Zielińska

Podobnie jak przed rokiem drugie miejsce zdobył Plus (marka Polkomtelu), ale trzecią pozycję wraz z częścią swej mocy straciła Telekomunikacja Polska. Na to miejsce wskoczył w tym roku Play, marka młodego, rozpychającego się od trzech lat na rynku operatora komórkowego.

W rezultacie ścisłą czołówkę najmocniejszych rodzimych marek telekomunikacyjnych tworzą brandy telefonii komórkowej uważanej za najbardziej perspektywiczną, która stopniowo wypiera z rynku usługi telefonii stacjonarnej.

Pozostało 87% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy