- Virgin Mobile Polska rozpoczęła swoją działalność – poinformował dziś oficjalnie Tomasz Gniewek, dyrektor zarządzający sieci działającej w modelu MVNO (korzysta z infrastruktury masztów P4, operatora sieci Play). Zgodnie z wcześniejszymi informacjami operator zaproponuje atrakcyjne ceny usług w segmencie pre-paid: 19 gr. za minutę do wszystkich sieci (w tym stacjonarnych) i 12 gr. za SMS. Do końca roku obowiązuje promocyjne 250 MB mobilnego transferu danych miesięcznie.
W ten sposób międzynarodowa marka, stworzona przez Richarda Bransona, wchodzi na nasz rynek MVNO, który od kilku lat próbowało zdobyć wielu tego typu graczy. Jak mówił dziś Tomasz Kulisiewicz, analityk firmy badawczej Audytel, 1,6 proc. rynku kart SIM w Polsce, to na koniec czerwca karty używane przez klientów MVNO. Razem około 450 tys.
W jego ocenie około 2015 r. udział pre-paidów może spadać. – Operatorzy będą chcieli mocniej przywiązywać do siebie użytkowników – ocenił Tomasz Kulisiewicz. Według wyliczeń Audytela, ARPU w tym segmencie rynku, to około 21 zł na użytkownika miesięcznie.
Biznes MVNO ma swoje mocne strony, takie jak oferta SIM-only (nie wymagająca subsydiów telefonów), czy prostota oferty. Jednak niesie i ryzyko. - Ze statystyk europejskich wynika, że 25 proc. MVNO znika lub zostaje wchłoniętych przez MNO w ciągu 12 miesięcy od startu – zauważa Kulisiewicz.
- Ten drugi scenariusz opłaca się MNO. Ktoś nam zbudował bazę klientów i teraz łatwiej ją przechwycić – mówi Kulisiewicz.