Komitet Sterujący Memorandum w sprawie współpracy na rzecz budowy i rozwoju pasywnej infrastruktury sieci szerokopasmowych przekazał resortowi cyfryzacji pierwsze rekomendacje dotyczące budowy sieci szerokopasmowych.
Rekomendacje wypracowano w ramach dwóch grup roboczych – do spraw finansowania projektów szerokopasmowych oraz do spraw procesów i barier inwestycyjnych.
Postulaty pierwszej grupy dotyczą zasad konkursu dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy chcą budować sieci szerokopasmowe w ramach działania 8.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Zakładają wprowadzenie dodatkowej premii punktowej dla sieci bezprzewodowych realizowanych na obszarach słabo zaludnionych. Dziś, bowiem punkty przynawne są głównie za stosowaną technologię (największe preferencje ma FTTH). Grupa ta postuluje także możliwość szerszego wykorzystania infrastruktury szerokopasmowej zrealizowanej w ramach działania 8.4 PO IG np. udostępnia jej w większym zakresie klientom biznesowym. A także wykorzystania infrastruktury wybudowanej na obszarach białych do łączenia sieci (transmisji danych) pomiędzy obszarami czarnymi dla zapewnienia wysokiej przepływności sieci szerokopasmowych w tych obszarach.
Rekomendacje wypracowane w ramach grupy do spraw procesów i barier inwestycyjnych dotyczą usprawnień i ułatwień w procesach inwestycyjnych dotyczących telekomunikacji (m.in. zmiany w prawie budowlanym, ustawie o drogach publicznych, ustawie o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych).
Jednym z postulatów jest wprowadzenie obowiązku dla każdego z inwestorów sieci infrastrukturalnych zaprojektowanego punktu styku z innymi sieciami. W obecnym układzie formalno-prawnym realizacji inwestycji, inwestorzy sieci różnego rodzaju, dla których technologicznym elementem jest sieć światłowodowa budowana chociażby dla potrzeb obsługi technicznej tej sieci (np. sterowanie siecią wodociągową czy kanalizacyjną) nie maja obowiązku zaprojektowania punktów styku tej sieci dla sieci szerokopasmowych. Podobnie rzecz ma się z sieciami budowanymi wzdłuż dróg krajowych, gdzie nie przewiduje się punktów styku z potencjalnymi zainteresowanymi operatorami telekomunikacyjnymi. Tymczasem uzgodnienie takiego punktu styku po zakończeniu cyklu inwestycyjnego budowy jest niezwykle czasochłonne i kapitałochłonne.