Takie wnioski płyną z analizy „Droga do integracji" przedstawionego przez firmę MasterCard. Z raportu, który powstał na podstawie badania przeprowadzonego w sześciu krajach europejskich: w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Polsce i Rosji, dowiadujemy się, że tzw. wykluczenie finansowe to najczęściej mit. Większość respondentów deklarowało, że nie korzysta z usług bankowych gdyż nie czuje takiej potrzeby.
Kim jest taka osoba? W przygotowanym przez MasterCard raporcie czytamy, że średnia wieku osób finansowo wykluczonych - czyli tych, które nie posiadają dostępu do formalnych usług bankowych - wynosi 40 lat. W tej grupie nieznacznie przeważają kobiety (55%), a 51% z nich to osoby pozostające w związku małżeńskim. Najliczniejsza grupa w segmencie finansowo wykluczonych (40%) nie otrzymywała żadnej formy płatności, wynagrodzenia, zasiłku itp. w ciągu ostatnich trzech miesięcy. 35% z nich uzyskiwało w tym okresie różnego rodzaju zarobki. 81% badanych osób mieszka przez całe życie w swoim kraju.
Średnia wieku osób o ograniczonym dostępie- tych, które nie mają dostępu do usług bankowości elektronicznej - analogicznie wynosi 40 lat oraz w tym przypadku również 55% stanowią kobiety. Ta grupa obejmuje mniejszy odsetek osób pozostających w związku małżeńskim - 37%. Największa grupa w segmencie finansowo zaniedbanych (36%) otrzymywała w ciągu ostatnich 3 miesięcy zasiłek z opieki społecznej, podczas gdy jedna trzecia z nich (33%) uzyskiwała różnego rodzaju zarobki. 83% osób finansowo zaniedbanych mieszka w swoim kraju od urodzenia.
W obydwu grupach przeważa ten sam powód, dla którego respondenci nie posiadają rachunku bankowego - jedna czwarta z nich twierdzi, że nie posiada wystarczającej ilości pieniędzy. Inne powody stanowi to, że "nie chcą lub nie potrzebują" rachunku bankowego, nie mają prawa do posiadania rachunku, nie lubią banków bądź nie mają do nich zaufania.
Zamiast korzystania z takich funkcjonalności rachunku bankowego jak: polecenia zapłaty, bankowość internetowa lub możliwość zakupu towarów z upustem w sklepach internetowych, większość tych grup płaci gotówką za czynsz (98 proc.) i media (95 proc.) oraz przechowuje pieniądze w doniczkach, skrzynkach i tajnych skrytkach w domu.