Uważają oni przy tym, że jednocześnie najbardziej efektywnym sposobem wykorzystania tych środków byłoby prowadzenie inwestycji w jak największym stopniu opartych o istniejące elementy infrastruktury telekomunikacyjnej.
Jednym ze sposobów na realizację efektywnego kosztowo scenariusza inwestycyjnego mogłaby być szeroka współpraca operatorów telekomunikacyjnych w ramach platformy inwestycyjnej powołanej w celu udziału w postępowaniach przetargowych o udzielenie dotacji publicznej.
Korzystnym rozwiązaniem - uważają autorzy dokumentu - w zakresie efektywności kosztowej RSS - byłaby konsolidacja operatorska istniejących sieci RSS, czyli wybór wspólnego Operatora Infrastruktury. Zwiększenie skali działalności powinno pozwolić na obniżenie poziomu kosztów prowadzenia działalności i umożliwić większą współpracę między sieciami, które mogłyby działać jako jedna sieć ogólnopolska.
Po roku 2022 ustaną ograniczenia związane ze zbywalnością sieci RSS, co może prowadzić do zmian w strukturze właścicielskiej RSS. Z jednej strony podmioty publiczne mogą być zainteresowane zbyciem sieci RSS w przypadku stwierdzenia zakończenia realizacji celów publicznych w tym projekcie. Z drugiej strony infrastruktura RSS może stanowić uzupełnienie dla infrastruktury dostępowej operatorów komercyjnych, którzy mogą być zainteresowani jej zakupem i dalszym rozwojem).
"W przypadku wystąpienia procesów konsolidacyjnych należy spodziewać się dalszego wzrostu efektywności działania sieci RSS oraz możliwości dalszego rozwoju w ramach budowy sieci dostępowych" - napisano.
Ankieta przeprowadzona wśród ISP na potrzeby raportu wskazuje, że dziś jednostki samorządy terytorialnego i usługi telekomunikacyjne, jakie świadczą obywatelom (darmowy dostęp do Internetu o ograniczonych parametrach technicznych) nie są postrzegane jako konkurencja dla operatorów komercyjnych.