Kompania Piwowarska zwiększyła sprzedaż piwa o 2 proc.

O 2 proc. zwiększyła się sprzedaż piw producenta Tyskiego i Lecha w roku finansowym 2014/2015 . Rok wcześniej zmalała o 9 proc.

Publikacja: 16.04.2015 13:37

Kompania Piwowarska zwiększyła sprzedaż piwa o 2 proc.

Foto: Bloomberg

W roku finansowym, który zakończył się 31 marca 2015 r. o 2 proc. zmalały jednak przychody netto lidera polskiego rynku piwa – podał w czwartek jego właściciel koncern SABMiller. Spadek ten tłumaczy zwiększonymi wydatkami na promocję, szczególnie w szczycie sezonu. Kompania Piwowarska odczuła także negatywne skutki rosnących udziałów sieci handowych, w tym dyskontów, kosztem tradycyjnych sklepów spożywczych. Andrew Highcock, prezes Kompanii Piwowarskiej (KP) w rozmowie z „Rzeczpospolitą" powiedział, że jeżeli wprowadzane przez nią nowości trafią w gusty klientów, to w 2015 r. jej sprzedaż powinna się zwiększyć o kilka procent. Będzie to jednak raczej niski, jednocyfrowy wzrost.

- Zakładamy natomiast, że wartość naszej sprzedaży ma szanse rosnąć szybciej niż wielkość liczona w hektolitrach – zaznaczył szef KP.

Wśród tegorocznych nowości KP są bezalkoholowy Lech Free o smaku limonki z miętą, Lech Ice Diesel, czyli piwo z colą, oraz Tyskie Radler, czyli Tyskie Gronie połączone z lemoniadą o smaku cytrynowym.

W kalendarzowym 2014 r. wielkość sprzedaży detalicznej piwa (bez gastronomii i sklepów typu cash&Carry) zwiększyła się w Polsce o zaledwie 0,8 proc., do 29 mln hl – podaje firma badawcza Nielsen. W tym czasie nasze wydatki na produkty browarów skurczyły się o 0,6 proc., do blisko 15 mld zł.

W 2014/2015 roku wielkość sprzedaż SABMiller – liczona w hektolitrach - w Europie zwiększyła się o 1 proc. Największy wzrost o 5 proc. koncern odnotował w Afryce (łącznie z biznesem napojowym w RPA). O 3 proc. poszła w górę jego sprzedaż w Ameryce Południowej. W Ameryce Północnej i krajach Azji i Pacyfiku popyt na piwa SABMillera zmalał o 2 proc.

Łączna wielkość sprzedaży grupy urosła rok do roku o 1 proc. Natomiast jej przychody netto zwiększyły się o 4 proc. W Europie były o 2 proc. wyższe.

Alan Clark, prezes SABMillera zwraca uwagę, że pozytywny wpływ na wyniki grupy miał ostatni kwartał roku 2014/2015. Jej przychody zwiększyły się wówczas o 6 proc. Napędził je szczególnie dwucyfrowy wzrost przychodów w Afryce oraz rosnąca sprzedaż w Ameryce Południowej. W ostatnim kwartale ponownie rósł także popyt na piwo grupy w Chinach. SABMiller jest wiceliderem globalnego piwa, wyprzedza go tylko Anheuser-Busch. Jest także w czołówce firm zajmujących się rozlewem napojów koncernu Coca-Cola.

W czwartek w południe akcje właściciela Kompanii Piwowarskiej drożały o ok. 2 proc. Jego wartość rynkowa sięgała 59 mld funtów. Od 2009 r. właścicielem 3 proc. akcji SABMillera – wartych niespełna 10 mld zł - jest firma Kulczyk Holding.

W roku finansowym, który zakończył się 31 marca 2015 r. o 2 proc. zmalały jednak przychody netto lidera polskiego rynku piwa – podał w czwartek jego właściciel koncern SABMiller. Spadek ten tłumaczy zwiększonymi wydatkami na promocję, szczególnie w szczycie sezonu. Kompania Piwowarska odczuła także negatywne skutki rosnących udziałów sieci handowych, w tym dyskontów, kosztem tradycyjnych sklepów spożywczych. Andrew Highcock, prezes Kompanii Piwowarskiej (KP) w rozmowie z „Rzeczpospolitą" powiedział, że jeżeli wprowadzane przez nią nowości trafią w gusty klientów, to w 2015 r. jej sprzedaż powinna się zwiększyć o kilka procent. Będzie to jednak raczej niski, jednocyfrowy wzrost.

Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko