Dane Komisji Europejskiej dotyczące branży turystycznej jednoznacznie wskazują, że ten sektor ma bardzo duży udział w gospodarce europejskiej: wytwarza 9 proc. PKB i zatrudnia 12 mln osób.
– Europa to najczęściej wybierany cel na świecie. W 2014 r. przyjechało 513 mln turystów, a w 2016 ma ich być 520 – mówi Alain Libero z Komisji Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości i MSP.
Jednocześnie udział Europy w światowej turystyce stale się zmniejsza. – Konkurencja rośnie, bo są tańsze miejsca na świecie. W 1998 roku mieliśmy 56-proc. udziału w rynku, dziś 42-proc., a w 2030 r. udział wyniesie 32 proc. – wylicza Libero.
Dlatego KE zamierza intensywniej wspierać branżę turystyczną wobec rosnącej konkurencji, m.in. poprzez promowanie Europy jako jednego kierunku. – Musimy wprowadzić zmiany w prawodawstwie unijnym, szczególnie w prawach konsumenta i podatkowym – mówi przedstawiciel KE. – Należy promować turystykę w sezonie niskim i średnim z ukierunkowaniem na seniorów. Chcemy ulepszyć transport, szczególnie jeżeli chodzi o wyspy i peryferyjne miejsca w Europie.
KE ma też powołać europejską sieć, która będzie promować turystykę, a także stworzyć mapę klastrów, wskazać te najlepsze, a następnie ich wzorce przenieść gdzie indziej.