Pomnożą pieniądze bogatym

|Analitycy bankowi czy z innych instytucji finansowych, prawnicy, księgowi, a nawet robodoradcy z innowacyjnych platform inwestycyjnych – wszyscy czekają na klienta z wypchanym portfelem i kontem.

Publikacja: 25.08.2023 09:00

Pomnożą pieniądze bogatym

Foto: Adobe Stock

Ich celem jest bowiem pomnażanie powierzonych pieniędzy. – My wiemy, że pieniądze nie biorą się z szaleństwa. Pieniądze biorą się z ciężkiej pracy – mówią przedstawiciele jednego z towarzystw funduszy inwestycyjnych.

Z każdym rokiem w Polsce rośnie liczba osób z wysokimi zarobkami, zauważalne jest także zwiększenie majątku Polaków. Aktywa netto powyżej miliona dolarów posiadało w 2021 roku już ponad 100 tys. osób. To o 9,7 proc. więcej niż rok wcześniej.

Ulubioną formą lokowania kapitału przez zamożnych Polaków jest inwestowanie w nieruchomości (64 proc.) i aktywa finansowe, takie jak produkty inwestycyjne oferowane przez banki lub fundusze inwestycyjne (57 proc.) albo akcje (51 proc.).

Na inwestycję w dzieła sztuki już zdecydowało się 27 proc. bogatych Polaków, a kolejne 19 proc. zamierza to zrobić w przyszłości. Co czwarty bogaty Polak inwestuje w metale szlachetne (jak złoto czy srebro), a 27 proc. planuje w przyszłości ulokować swój kapitał w kruszcach.

O zamożnych Polaków biją się banki i inne instytucje finansowe zajmujące się doradztwem i inwestowaniem. Ich głównymi klientami do niedawna były tylko osoby na etapie gromadzenia majątku, ale teraz coraz częściej przedsiębiorcy, którzy już zgromadzili spory kapitał, prowadzący biznes od 20 i więcej lat.

W odpowiedzi na potrzeby takich osób powstały usługi bankowe określane mianem private banking, ale też tzw. wealth management, czyli zarządzanie całym majątkiem. Sprowadzają się one do tego, by majątek klienta był bezpieczny i przynosił zyski (niekoniecznie najwyższe z możliwych na rynku).

Do współpracy z takim klientem powinni trafiać doradcy, którzy mają dobre rozeznanie w różnorodności potrzeb i profili klientów oraz umiejętność pakietyzowania produktów finansowych w dostosowaniu do oczekiwań klienta.

Doradcy powinni mieć wiedzę o głównych cechach, ryzykach i specyfice produktów finansowych będących przedmiotem usług maklerskich świadczonych przez firmę inwestycyjną, adekwatnie do stopnia ich skomplikowania. Poza tym powinni znać się na kosztach i opłatach, w tym należności publicznoprawnych, jakie klient może ponieść w związku z nabyciem albo zbyciem czy zawarciem lub rozwiązaniem umowy produktu finansowego bądź też z wykonywaniem na jego rzecz danej usługi maklerskiej.

Na rynku dostępni są też robodoradcy. To internetowa platforma oferująca klientom możliwość prostego i taniego inwestowania pieniędzy w określony zestaw instrumentów finansowych. Na wstępie inwestorzy są pytani o podstawowe kwestie. Np. poziom zarobków i oszczędności, gotowość ponoszenia ryzyka, horyzont inwestycyjny itp. Następnie na tej podstawie dobierany jest dla nich jeden z oferowanych przez cyfrowego doradcę sposób inwestowania.

Zamożni klienci oczekują od banku stworzenia indywidualnych rozwiązań, które biorą pod uwagę zarówno ich stan posiadania, jak i potrzeby inwestycyjne czy kredytowe. Tak by na tym nie tracili, ale mogli sporo zarobić.

Ich celem jest bowiem pomnażanie powierzonych pieniędzy. – My wiemy, że pieniądze nie biorą się z szaleństwa. Pieniądze biorą się z ciężkiej pracy – mówią przedstawiciele jednego z towarzystw funduszy inwestycyjnych.

Z każdym rokiem w Polsce rośnie liczba osób z wysokimi zarobkami, zauważalne jest także zwiększenie majątku Polaków. Aktywa netto powyżej miliona dolarów posiadało w 2021 roku już ponad 100 tys. osób. To o 9,7 proc. więcej niż rok wcześniej.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Jakoś to będzie... czy przezorny zawsze ubezpieczony?
Materiał partnera
Wzrost wartości Twoich finansów? – jak wykorzystać do tego lokaty i rachunek oszczędnościowy Santander Consumer Banku
Materiał partnera
Zarządzanie odpadami: inicjatywy, które zmieniają branżę
Materiał partnera
Opakowania uzupełniające przyszłością branży kosmetycznej
Materiał partnera
Pozwalamy łączyć oszczędności z troską o środowisko
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?