Jak zdalnie wykrywać usterki w lokomotywach? Nowe technologie na usługach branży

Na nowe wyświetlacze na peronach, wprowadzenie sieci radiołączności cyfrowej zamiast analogowej czy zakup nowych lokomotyw wyposażonych w system ETCS, czyli europejski system sterowania pociągiem – decydują się kolejowe spółki, by zwiększyć bezpieczeństwo. A to tylko część z innowacji wprowadzonych w tym roku.

Publikacja: 23.09.2021 21:00

Jak zdalnie wykrywać usterki w lokomotywach? Nowe technologie na usługach branży

Foto: Shutterstock

Kolej jako transport przyszłości musi być nie tylko bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, i dostępna, ale również ekologiczna, co sprawi, że będzie najchętniej wybieranym środkiem transportu – mówi Agnieszka Serbeńska z PKP InterCity.

A Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, dodaje, że nowe technologie oraz innowacje wprowadzane są we wszystkich obszarach działalności PKP Polskich Linii Kolejowych.

– To choćby nowoczesny system ERTMS/ETCS, nowe wyświetlacze z informacjami dla podróżnych na peronach stacji i przystanków, aplikacja portalpasazera.pl, wprowadzanie łączności cyfrowej, nowe źródła energii, jak fotowoltaika, czy nowe techniki budowy linii – tarcze TBM pracujące w Łodzi czy monitoring linii z wykorzystaniem dronów – wylicza Mirosław Siemieniec.

Energia z ekranów

PKP PLK jest zarządcą narodowej sieci kolejowej, a jej podstawowym produktem jest rozkład jazdy ułożony na zamówienie klienta.

– W obszarze, który najbardziej odczuwają pasażerowie, to nowoczesny system ERTMS/ETCS. Wprowadzenie tego systemu pozwala na zwiększanie prędkości pociągów do 200 km/h. Dzięki temu taką prędkość maksymalną mamy na CMK (m.in. Warszawa–Kraków) oraz na trasie z Warszawy do Gdańska – mówi Mirosław Siemienic.

Podkreśla, że dzięki systemowi zwiększa się również poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Odpowiednie urządzenia w kabinie maszynisty wspierają prowadzącego pojazd i w sytuacji niewłaściwych decyzji mogą wyhamować skład.

Pasażerowie widzą więcej nowych technologii na peronach. Choćby wprowadzanie wyświetlaczy z informacjami o rozkładzie jazdy w dowolnych wielkościach czcionki przyjaznych dla podróżnych.

– Nowe technologie to także aplikacja portalpasażera.pl. Dzięki niej możemy sprawdzać pociągi, zmiany w rozkładzie oraz śledzić pociągi w czasie rzeczywistym na mapie. To oszczędność czasu przy planowaniu podróży oraz w trakcie – wylicza rzecznik PKP PLK.

Dodaje, że bardziej techniczne rozwiązanie, ale ważne dla bezpieczeństwa, to wprowadzenie sieci radiołączności cyfrowej GSM-R, bo obecnie jest analogowa. – Dla pracowników kolei to bardziej precyzyjna, wyraźniejsza, szybsza i jednoznaczna informacja. Dzięki łączności cyfrowej wzrasta poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym – mówi Mirosław Siemienic.

Nowe rozwiązania techniczne wprowadzane są także na torach. Tam montowane są nowe rozjazdy, czyli ważne elementy torów w tzw. blokach, służą do tego specjalne wagony, a tak dowieziony i zamontowany rozjazd jest lepiej „przygotowany" do pracy i gwarantuje wyższy poziom bezpieczeństwa.

PKP PLK coraz częściej stosuje fotowoltaikę, a pozyskana w ten sposób energia służy do zasilania obiektów kolejowych.

– Analizujemy obecnie możliwość montażu instalacji fotowoltaicznych na ekranach akustycznych zainstalowanych wzdłuż linii kolejowych. To szansa na dodatkowe źródła energii do zasilania m.in. nastawni, oświetlenia przejść i przejazdów kolejowo-drogowych, przejść pod torami itp. urządzeń – opowiada rzecznik PKP PLK

Jego zdaniem możliwości wykorzystania nowego rozwiązania określi projekt zgłoszony do wsparcia przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

– Obecnie prowadzone są badania, których celem jest potwierdzenie rentowności i możliwości technicznych przy zachowaniu podstawowych funkcji ekranów, którą jest tłumienie hałasu – dodaje Mirosław Siemienic.

Zdalna kontrola diagnostyczna

Nie tylko PKP PLK stawia na innowacyjne rozwiązania związane z bezpieczeństwem, ale także inne kolejowe spółki.

– Pracujemy nad narzędziem informatycznym pomagającym w sprawnym zarządzaniu taborem. Współpracujemy z Operatorem Chmury Krajowej, a przedmiotem tej współpracy jest realizacja opracowywanego przez PKP InterCity projektu „Wizualizacja pracy taboru" – narzędzia informatycznego w chmurze publicznej służącego do tworzenia harmonogramów technicznej obsługi floty oraz wizualizacji przyszłej dostępności taboru – mówi Agnieszka Serbeńska z zespołu prasowego PKP InterCity.

Poza tym ta spółka wprowadza do eksploatacji tabor, który posiada rozwiązania techniczne podnoszące poziom bezpieczeństwa na kolei.

– Jednym z nich jest system blokady selektywnej, który pozwala na blokowanie drzwi podczas postoju pociągu poza stacjami i przystankami, np. podczas postojów technicznych. System ten pozwala również na wybór strony drzwi do odblokowania podczas postoju pociągu. System ten będzie w pełni wdrożony po przeprowadzeniu eksploatacji obserwowanej – wyjaśnia Agnieszka Serbeńska.

Kolejnym z rozwiązań wdrażanych w ostatnim czasie w wagonach jest system mostkowania hamulca pasażera z wykorzystaniem sprzęgu dodatkowego w standardzie UIC 541-6, który pozwala na efektywniejsze sterowanie układem hamulcowym pociągu.

– Planujemy też wdrożenie systemu wspomagania kontroli technicznej, który będzie rozwinięciem zdalnego systemu diagnostycznego, a to pozwoli na szybsze wykrywanie i usuwanie usterek występujących w taborze eksploatowanym przez PKP InterCity – mówi przedstawicielka PKP InterCity.

Dodaje, że te wszystkie projekty są częścią wielu podejmowanych inicjatyw, które w efekcie mają służyć budowaniu pozycji przewoźnika jako wiodącego w transporcie publicznym.

– Kolej jako transport przyszłości musi być nie tylko bezpieczna, komfortowa, przewidywalna i dostępna, ale również ekologiczna, co sprawi, że będzie najchętniej wybieranym środkiem transportu – zaznacza Agnieszka Serbeńska.

A PKP Cargo kupuje nowe lokomotywy wyposażone w system ETCS wyposażone w radiołączność w standardzie GSM-R oraz zabudowania radiotelefonów GSM-R na modernizowanych lokomotywach starszej konstrukcji.

„Powyższe technologie wpłyną korzystnie na poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego, bo mają zwiększyć kontrolę prowadzenia ruchu pociągów i wyeliminowanie w maksymalnym stopniu ryzyk związanych z błędami obsługi ruchu kolejowego" – podało nam PKP Cargo.

Spółka przekazała też, że będą coraz bardziej powszechne, ponieważ wymuszają to przepisy, a postępująca modernizacja linii kolejowych sprawia, że ruch pociągów na coraz większej liczbie tras będzie prowadzony pod kontrolą systemu ETCS, czyli europejskiego systemu sterowania pociągiem (ang. European Train Control System, ETCS).

Kolej jako transport przyszłości musi być nie tylko bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, i dostępna, ale również ekologiczna, co sprawi, że będzie najchętniej wybieranym środkiem transportu – mówi Agnieszka Serbeńska z PKP InterCity.

A Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, dodaje, że nowe technologie oraz innowacje wprowadzane są we wszystkich obszarach działalności PKP Polskich Linii Kolejowych.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Gotowi na zrównoważoną transformację? Polski biznes a ESG
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Materiał partnera
AI w ESG: wielkie nadzieje, sporo niepewności
Materiał partnera
Czy sztuczna inteligencja (AI) wyprodukuje nam leki?
Materiał partnera
Bliska współpraca i wsparcie łańcucha dostaw to kluczowe elementy strategii ESG w dużej firmie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Zrównoważony rozwój łańcucha dostaw – w jakiej części łańcucha ESG jest twoja firma?