Wrażliwi na społeczne potrzeby

Dzieci, klienci, pracownicy, ich rodziny – ale także środowisko. To właśnie o nich dbają kolejowe spółki w ramach CSR.

Publikacja: 23.09.2021 20:00

Odpowiedzialne podejście do realizowanych procesów biznesowych w sposób wielowymiarowy wywiera pozytywny wpływ na otoczenie zewnętrzne, budując dobry wizerunek firmy u inwestorów, partnerów biznesowych i klientów – tłumaczy biuro prasowe PKP Cargo.

Wspierają kierowców, kurierów, strażaków, miłośników historii

Od ponad 16 lat PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą kampanię społeczną „Bezpieczny przejazd", bo blisko 99 proc. wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych powodują nieostrożni kierowcy.

Najpierw były akcje wakacyjne, a od dziesięciu lat już przez cały rok. – Wspieraliśmy też instruktorów nauki jazdy w szkoleniach i kurierów. Kampania „Bezpieczny przejazd" to jedna z największych tego typu inicjatyw w Europie – chwali się Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Spółka działa też na rzecz szkół, strażaków czy pasjonatów historii kolei.

Kilka dni temu firma przekazała Centralnej Szkole Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie kilkaset podkładów i elementy toru, z których strażacy zbudują tzw. Trenażer, czyli stanowiska do ćwiczenia akcji ratowniczych.

– Tylko w tym roku przekazaliśmy osiem darowizn o łącznej wartości 170 tys. zł. To elementy torów dla gminy Czernice Borowe, Przeworskiej Kolei Dojazdowej „Podgórzanin", Grodziskiej Kolei Dojazdowej, Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Warszawie oraz Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Zgierzu – wylicza Mirosław Siemieniec.

PKP PLK nie pozostała obojętna na sytuacje w czasie pandemii Covid-19. – Nasza grupa kapitałowa skierowała już blisko 8 mln zł pomocy na zakup sprzętu, środków i pilne potrzeby szpitali – wylicza rzecznik PKP PLK. Pieniądze poszły m.in. na zakup tomografu komputerowego do Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Parczewie, a szpitale pomorskie dostały środki na zakup aparatu do terapii nerkozastępczej.

– Zgodnie z możliwościami wspieramy zakup sprzętu i zabezpieczenie sanitarne jednostek ochrony zdrowia. Na potrzeby walki z Covid-19 przeznaczyliśmy blisko 8 mln zł – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Kolej podnosi świadomość klientów

Także PKP InterCity realizuje wiele projektów, których celem jest ochrona środowiska naturalnego i aktywizacja społeczna pracowników.

– Przykładami takich działań jest ecodriving. Jego założeniem jest wypracowanie technik prowadzenia pociągu przez maszynistów, które pozwolą na obniżenie ilości zużywanej energii elektrycznej przez wszystkie składy prowadzone z wykorzystaniem trakcji elektrycznej – mówi Agnieszka Serbeńska z biura prasowego firmy.

Dzięki licznikom możliwe jest również rozliczenie, z korzyścią dla PKP InterCity, energii elektrycznej oddanej do sieci trakcyjnej podczas procesu hamowania pojazdu trakcyjnego.

Spółka chce szerzyć wśród pasażerów świadomość oddziaływania poszczególnych środków transportu na środowisko. Od czerwca PKP InterCity wprowadziło w systemie e-IC informację dla pasażerów na temat śladu węglowego, jaki pozostawi ich podróż pociągiem, oraz tego, o ile bardziej ekologiczna będzie ona od przejazdu samochodem lub lotu samolotem. Informacja ta także znajduje się na biletach elektronicznych zakupionych w systemie e-IC.

– Wspieramy też pracowników, którzy aktywnie spędzają swój wolny czas, uprawiając różne dyscypliny sportowe. Szczególnie aktywni są biegacze i siatkarze, którzy biorą udział w wielu imprezach sportowych, reprezentując firmę – mówi przedstawicielka PKP InterCity.

Obecnie w firmie trwa konkurs dla pracowników z okazji 20-lecia istnienia. Pracownicy mogą dowolną metodą pokonywać kilometry, które zostaną zamienione w realne wsparcie dla potrzebujących.

Akcje dla dzieci

A PKP SKM w Trójmieście od wielu lat spółka realizuje projekt „SKM dzieciom", którego celem jest kształtowanie świadomości dzieci jako użytkowników komunikacji kolejowej.

– Pracownicy spółki uczestniczą w programie „Do pracy jadę rowerem", dbając o społeczeństwo i środowisko. Poza tym współpracujemy z wieloma uczelniami, zapoznając uczniów i studentów ze specyfiką pracy na kolei, zachęcając młode pokolenie do nauki w specyficznych zawodach kolejowych, a także budując świadomość, że spółki kolejowe to przyszłościowi, atrakcyjni pracodawcy – mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.

Grupa PKP stworzyła fundację, która realizuje zadania ze społecznej odpowiedzialności biznesu.

– W tym roku zorganizowała ona akcję, w ramach której pracownicy spółek kolejowych uczestniczyli w przygotowaniu ośrodka kolejowego w Łącku do pobytu dzieci z niepełnosprawnościami. Wykonano różnego rodzaju prace porządkowe, m.in. odkurzanie domków letniskowych oraz mieszkalnych wagonów kolejowych, uprzątnięcie dachów, mycie i malowanie okien, pielenie, a także zagrabianie liści z rozległego terenu ośrodka – wylicza Łukasz Sawicki, z Fundacji Grupy PKP.

A w PKP Cargo niezwykle istotną rolę w obszarze CSR pełnią inicjatywy budujące kulturę bezpiecznego miejsca pracy: programu „Psychologicznego wsparcia powypadkowego (PWP)" oraz kampanii „Kierunek: bezpieczni w pracy". – Procesy przewozowe i transport towarów wymagają ciągłego zwiększania świadomości pracowników na temat priorytetowej roli bezpieczeństwa na wszystkich poziomach wdrażania kolejnych etapów procesu przewozowego – tłumaczy spółka.

I dodaje, że inwestuje zarówno w zakup, modernizację, jak też w zaplecze utrzymaniowo-naprawcze i wyposażenie przeznaczone do diagnostyki taboru w celu uzyskania wysokich standardów utrzymania i zapewnienia właściwego poziomu ochrony środowiska przed awariami i wypadkami.

Odpowiedzialne podejście do realizowanych procesów biznesowych w sposób wielowymiarowy wywiera pozytywny wpływ na otoczenie zewnętrzne, budując dobry wizerunek firmy u inwestorów, partnerów biznesowych i klientów – tłumaczy biuro prasowe PKP Cargo.

Wspierają kierowców, kurierów, strażaków, miłośników historii

Pozostało 94% artykułu
Dodatki
Xtreme Fitness Gyms – dynamiczny rozwój franczyzy w branży fitness
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Dodatki
Otwórz własną placówkę partnerską Banku Millennium
Dodatki
Co tydzień nowa placówka – VeloBank zaprasza franczyzobiorców
Dodatki
Franczyza McDonald’s: „Budujemy biznes oparty na partnerskich relacjach”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Dodatki
Magazyn energii i instalacja fotowoltaiczna – klucz do efektywności energetycznej obiektów przemysłowych