Reklama

Opinia HFPC do projektu ustawy o monitoringu wizyjnym

Helsińska Fundacja Praw Człowieka przedstawiła opinię do projektu założeń ustawy o monitoringu wizyjnym.

Publikacja: 02.06.2014 12:46

HFPC poparła inicjatywę stworzenia ustawy o monitoringu wizyjnym

HFPC poparła inicjatywę stworzenia ustawy o monitoringu wizyjnym

Foto: www.sxc.hu

Projekt przygotowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych pod koniec 2013 r. HFPC poparła inicjatywę stworzenia takiej ustawy. „Monitoring jest narzędziem, które może ingerować w prawo prywatności, dlatego wprowadzenie odpowiednich ram prawnych dla jego stosowania ma bardzo istotne znaczenie z punktu widzenia praw i wolności obywatelskich" – podkreślono w opinii.

„Obecnie brakuje regulacji, które jasno określałyby prawa obywateli poddanych działaniu monitoringu oraz nakładałyby wyraźne obowiązki i restrykcje na podmioty, które go wykorzystują. Jednocześnie kamery są coraz bardziej powszechne w przestrzeni publicznej, ale także np. w zakładach pracy. Taka sytuacja stwarza duże ryzyko nadużyć, które ta ustawa ma za zadanie ograniczyć" – mówi Dorota Głowacka, prawniczka HFPC.

HFPC pozytywnie oceniła kierunek propozycji przedstawionych przez MSW. Dotyczy to np. objęcia regulacją monitoringu stosowanego zarówno przez podmioty prywatne jak i publiczne, wprowadzenia szczegółowych wymogów co do obowiązku informacyjnego, jaki wypełniać będą musieli administratorzy systemów monitoringu czy obowiązku przeprowadzenia konsultacji społecznych poprzedzających instalację bądź rozbudowę systemów wideonadzoru np. w przestrzeni miejskiej.

Jednocześnie HFPC, zwróciła uwagę na pewne elementy, które mogą budzić zastrzeżenia. „Bardzo ważne jest, żeby regulacja monitoringu wprowadzała takie gwarancje, które sprawią, że nie będzie on wykorzystywany w sytuacjach, w których nie jest to naprawdę konieczne lub nie służy realizacji uzasadnionego celu i stwarza tylko fałszywe poczucie bezpieczeństwa" – podkreśliła Dorota Głowacka. Dlatego w opinii HFPC podkreślono m.in., że projekt nie zawiera wystarczających mechanizmów kontroli nad prawidłowym stosowaniem monitoringu, a także rozwiązań pozwalających na w pełni efektywne dochodzenie praw przez obywateli w przypadku wystąpienia nieprawidłowości.

Dodatkowo, w ocenie HFPC, propozycje MSW wprowadzają zbyt swobodny dostęp do nagrań przez funkcjonariuszy organów ścigania i innych służb, co może sprzyjać nadużywaniu tego uprawnienia. Nie uregulowano również zasad udostępniania nagrań z monitoringu podmiotom trzecim, np. mediom. Projekt nie odnosi się ponadto do takich kwestii, jak np. wyposażenie monitoringu w system rozpoznawania twarzy, który powoduje dodatkowe zagrożenie dla prywatności.

Reklama
Reklama

Projekt przygotowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych pod koniec 2013 r. HFPC poparła inicjatywę stworzenia takiej ustawy. „Monitoring jest narzędziem, które może ingerować w prawo prywatności, dlatego wprowadzenie odpowiednich ram prawnych dla jego stosowania ma bardzo istotne znaczenie z punktu widzenia praw i wolności obywatelskich" – podkreślono w opinii.

„Obecnie brakuje regulacji, które jasno określałyby prawa obywateli poddanych działaniu monitoringu oraz nakładałyby wyraźne obowiązki i restrykcje na podmioty, które go wykorzystują. Jednocześnie kamery są coraz bardziej powszechne w przestrzeni publicznej, ale także np. w zakładach pracy. Taka sytuacja stwarza duże ryzyko nadużyć, które ta ustawa ma za zadanie ograniczyć" – mówi Dorota Głowacka, prawniczka HFPC.

Reklama
Praca, Emerytury i renty
„Lewaków i morderców nienarodzonych nie zatrudniamy”. Sąd o dyskryminacji przy rekrutacji
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Prawo w Polsce
Kiedy można zmienić kategorię wojskową? Oto jak wygląda procedura
Prawo w Polsce
W tych miejscach lepiej nie zbierać grzybów. Kary za złamanie przepisów są wysokie
Konsumenci
Przełomowe orzeczenie SN w sprawie frankowiczów. Wyrok TSUE nie zmieni rozliczeń z bankami
Reklama
Reklama