Reklama

Chiński PKB rozczarował małym wzrostem

Chiński PKB wzrósł w drugim kwartale o zaledwie 0,4 proc. r./r., po zwyżce o 4,8 proc. w pierwszych trzech miesiącach roku. Średnia prognoz analityków mówiła o wzroście wynoszącym 1 proc.

Publikacja: 15.07.2022 08:28

Chiński PKB rozczarował małym wzrostem

Foto: AFP

Licząc kwartał do kwartału PKB spadł o 2,6 proc., po wzroście o 1,4 proc. w pierwszym kwartale. Tak kiepskie dane to skutek lockdownów, które wiosną obowiązywały w Szanghaju i wielu innych chińskich metropoliach. Chińskie państwowe biuro statystyczne oceniło, że niewielki wzrost gospodarczy wypracowany w drugim kwartale był "ciężko wypracowanym osiągnięciem", ale skutki lockdownów covidowych określiło jako "tymczasowe".

Pandemia wciąż może jednak wywoływać poważne zakłócenia w gospodarce chińskiej. Według wyliczeń banku Nomura, objęte lockdownami i podobnymi restrykcjami są obecnie tereny odpowiedzialne za wypracowywanie 25,5 proc. chińskiego PKB. Tydzień wcześniej restrykcje covidowe obowiązywały na terenach odpowiedzialnych za 14,9 proc. PKB. Dane gospodarcze za czerwiec dają natomiast mieszany obraz sytuacji. Produkcja przemysłowa lekko rozczarowała. Wzrosła o 3,9 proc., podczas gdy spodziewano się zwyżki o 4,1 proc. Sprzedaż detaliczna zwiększyła się za to o 3,1 proc., gdy oczekiwano jej zwyżki tylko o 0,1 proc. Ceny nieruchomości spadły natomiast w czerwcu o 0,5 proc.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Dane gospodarcze
Rosyjska stopa procentowa w dół. Ale wciąż jest bardzo wysoko
Dane gospodarcze
Czy Stany Zjednoczone zbliżyły się do recesji, czy to tylko spowolnienie?
Dane gospodarcze
Inflacja w USA negatywnie zaskoczyła
Dane gospodarcze
Fitch ostrzega Polskę. Perspektywa ratingu spada przez rosnący deficyt
Dane gospodarcze
Obniżka stóp już przesądzona? Kiepskie dane z amerykańskiego rynku pracy
Reklama
Reklama