Będzie to o prawie 7 proc. więcej niż w 2008 r. Kupią łącznie ok. 192 mln litrów tych napojów (179,9 mln w 2008 r.). Do 2011 r. wartość rynku napojów pobudzających w naszym regionie zwiększy się o 21 proc., do niemal 1,27 mld dol.
Zdaniem Euromonitora jeszcze szybciej popyt na energetyki będzie rósł w Europie Zachodniej. W tym roku wielkość sprzedaży osiągnie tam ok. 683 mln litrów. Natomiast jej wartość przekroczy 6,8 mld dolarów i będzie o 12,3 proc. wyższa niż w 2008 r. Do 2011 r. wydatki mieszkańców Europy Zachodniej na napoje energetyczne wzrosną o 37 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem i zbliżą się do 8,3 mld dolarów.
Polska pod względem spożycia napojów energetycznych zajmuje ósme miejsce w Europie. Rocznie wypijamy ich 1,9 l na mieszkańca. W pierwszej trójce są Austriacy (5,9 l), Szwajcarzy (5,1 l) i Estończycy (5 l). Za nami znajdują się Niemcy i Belgowie (po 1,7 l).
Firma badawcza Nielsen podaje, że w tym roku, po kilku latach szybkiego wzrostu, sprzedaż napojów energetycznych w Polsce wyhamowała. W ciągu trzech kwartałów 2009 r. wydaliśmy na nie ok. 520 mln zł, o 1 proc. więcej niż przed rokiem.
Tymczasem według analityków Euromonitora możliwy jest dalszy szybki rozwój rynku napojów energetycznych w naszym kraju. Do 2013 r. jego wielkość powinna się zwiększyć o 40 proc.