"W porównaniu do projekcji ścieżki dostosowania fiskalnego prezentowanej w APK 2013, wpływ automatycznych stabilizatorów oraz procykliczności elastyczności dochodowych okazał się znacznie silniejszy. Powyższe oraz niekorzystna z punktu widzenia dochodowego struktura wzrostu PKB i zaobserwowane znaczące jego spowolnienie w pierwszym półroczu br. znalazły swoje odzwierciedlenie w niższej projekcji dochodów sektora instytucji rządowych i samorządowych. W efekcie prognozuje się, że w 2013 r. dochody sektora wyniosą 36,6 proc PKB tj. o 1,3 pkt. proc. PKB mniej niż w projekcji do APK 2013" - napisano.
"(...) W efekcie deficyt nominalny ukształtuje się w br. na poziomie ok. 4,8 proc. PKB. Jak wskazano powyżej wzrost deficytu w porównaniu do zakładanego w APK 2013 niemal w całości wynika z czynników o charakterze cyklicznym, a w szczególności ze spadku dochodów podatkowych na skutek silnego procyklicznego pogorszenia elastyczności podatkowych względem bazy podatkowej i zmniejszenia udziału tej bazy w PKB" - dodano.
MF pisze, iż mając na uwadze wpływ konsolidacji fiskalnej na wzrost gospodarczy uznano, iż realizacja głębszej konsolidacji (tj. ograniczenie nominalnego deficytu do wymaganego poziomu 3,6 proc. PKB) zagrażałaby ożywieniu wzrostu PKB w 2013 r., z istotnym ryzykiem recesji.
"Doprowadziłoby to zapewne do jeszcze głębszego załamania dochodów podatkowych i zwiększenia deficytu sektora znacznie powyżej 5 proc. PKB" - napisano.
"Prognozuje się, że - przy uwzględnieniu efektów zmian w systemie emerytalnym - w 2014 r. sektor instytucji rządowych i samorządowych osiągnie nadwyżkę w wysokości 4,5 proc. PKB, która w dużej mierze będzie efektem skutków jednorazowych tych zmian. Zakłada się także, że struktura konsolidacji fiskalnej umożliwi trwałe zlikwidowanie nadmiernego deficytu w Polsce i osiągnięcie w 2015 r. deficytu instytucji rządowych i samorządowych na poziomie 3 proc. PKB" - dodano.