Korporacje i startupy w Polsce zaczęły dostrzegać potencjał kooperacji. Ta świadomość może mieć fundamentalne znaczenie w kontekście przyszłości wielu przedsiębiorstw. Jak podkreśla dr Jerzy Kalinowski, doradca zarządu KPMG w Polsce, w XXI wieku korporacje, które nie są innowacyjne, są skazane na porażkę.
– Dlatego pozyskiwanie, rozwój, testowanie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań jest w tej chwili priorytetem dużych firm. Korporacje są też świadome, że zdecydowana większość najciekawszych pomysłów powstaje na zewnątrz ich organizacji i dlatego kluczowe znaczenie mają działania służące „wyłapywaniu" ciekawych startupów i współpracy z nimi – podkreśla Jerzy Kalinowski.
Dawid z Goliatem
Kooperacja z dużymi i doświadczonymi przedsiębiorcami to również cel startupów, dla których jest to równoznaczne z otwarciem wielu drzwi, a w efekcie szansą na ekspansję rynkową. Ponad 40 proc. z małych firm uważa, że taka współpraca daje możliwość włączenia ich produktu lub usługi do oferty korporacji, a dla niemal 35 proc. startupów to okazja na wsparcie promocyjne lub pozyskanie inwestora. Nic dziwnego, że jedna trzecia młodych i innowacyjnych spółek w dużych partnerach widzi istotną szansę na rozwój.
– Z punktu widzenia startupów partner – jakim jest korporacja – może przynieść korzyści dla rozwoju spółki, w szczególności w przypadku produktów i usług typu B2B. Korporacja oprócz środków finansowych może wspomóc rozwój i testowanie produktów, dać dostęp do specjalistycznych narzędzi i dodatkowego know-how, jak również wykorzystać swoje kanały biznesowe do szybkiej komercjalizacji i ekspansji – komentuje Jerzy Kalinowski.