Reklama

Chińskie Modele 3 Tesli staniały przed premierą handlową

Elon Musk zrobił niespodziewany prezent Chińczykom przed nowym rokiem księżycowym (25 stycznia): 7 stycznia Tesla zaczyna wydawać klientom auta Model 3 wyprodukowane w Szanghaju, które staniały o 16 proc. także dzięki dopłatom władz w Pekinie do ekologicznych pojazdów

Publikacja: 04.01.2020 07:25

Chińskie Modele 3 Tesli staniały przed premierą handlową

Foto: AFP

Przedstawiciel firmy w Szanghaju powiedział Reuterowi, że wydawanie e-limuzyn Tesli zacznie się uroczyście 7 stycznia. W końcu grudnia pierwszymi, którzy odebrali kupione auta było 15 pracowników fabryki Tesli. 3 stycznia firma ogłosiła na swym chińskim portalu, że podstawowa cena sedanów Model 3 zmalała o 16 proc. do 299 050 juanów (42 919 dolarów) z wcześniejszej 355 800 juanów po otrzymaniu od władz w Pekinie dopłaty do tzw. pojazdów na nową energię (e-auta, hybrydy plug-in). Dopłata wynosi 24 750 juanów, reszta to inicjatywa samej firmy, która dokonała zmian w swej polityce handlowej, obniżyła ceny akcesoriów i domowych ładowarek.

Pod koniec grudnia Tesla poinformowała, że 30 proc. łańcucha dostaw znajduje się w Chinach, a do końca 2020 r. wszystkie dostawy podzespołów będą pochodzić od chińskich kooperantów. W styczniu firma zwiększy dostawy samochodów klientom, w bieżącym roku podwoi w Chinach liczbę stacji serwisowych i punktów szybkiego ładowania baterii.

Czytaj także: Pierwsze Tesle dla Chińczyków. Z tej okazji jeden się oświadczył

Zakład w Szanghaju zbudowany w ciągu roku za 2 mld dolarów doszedł pod koniec 2019 r. do zakładanego celu produkcji tysiąca aut tygodniowo, czyli ok. 280 dziennie,

Tesli udało się w 2019 r. osiągnąć poziom dostaw lepszy od zakładanego na Wall Street, co wywindowało jej akcje o 5,5 proc. do rekordowej ceny 454 dolarów. Firma z Kalifornii osiągnęła kapitalizację rynkową ponad 80 mld dolarów, znacznie wyprzedzając General Motors i Forda. W IV kwartale dostarczyła 112 tys. pojazdów, w tym 92 550 Modelu 3 i 19 450 SUVów Model S/X, podczas gdy specjaliści spodziewali się 104 960 sztuk. W całym roku klienci otrzymali 367 500 aut, powyżej dolnego pułapu widełek 360-400 tys.

Reklama
Reklama

Liczby dotyczące dostaw oznaczają nie tylko rehabilitację Elona Muska po dwóch burzliwych latach, gdy kilkoma niefortunnymi wpisami na Twitterze naraził się na śledztwo komisji kontroli giełdowej SEC i proces o zniesławienie. SEC poszła na ugodę w 2018 r. w zamian za 20 mln dolarów, a sąd w Los Angeles uniewinnił w grudniu Muska od zarzutu zniesławienia. Ogłoszone liczby powinny również zmienić nastawienie sceptyków do tego nieobliczalnego miliardera.

Analitycy zastanawiali się wcześniej, jak szybko Tesla będzie w stanie zwiększać sprzedaż w sytuacji, gdy rządy różnych krajów zmniejszają dopłaty do e-aut. Te dopłaty są największym bodźcem do kupowania ekologicznych pojazdów, a najnowszy wzrost napięcia geopolitycznego po zabiciu irańskiego generała Kasima Sujelmaniego, co wywołało skok ceny ropy naftowej, będzie dodatkowym „wiatrem w żagle akcji Tesli" — stwierdził analityk z Canaccord Genuity, Jed Dorsheimer.

Biznes
Co dalej z prezesem UKE? Zanosi się na bezkrólewie
Biznes
Antydronowa gorączka, porozumienie ws. TikToka i chińskie elektryki z UE
Biznes
Polska wstrzymuje eksport z Chin, PGZ z licencją na amunicję 155 mm
Biznes
Politechnika Warszawska sprzedaje technologie
Biznes
Mercedes-Benz chce zarejestrować markę w Rosji. Dlaczego robi to teraz?
Reklama
Reklama