Wyjściem może okazać się proponowana choćby przez Bombardiera napowietrzna kolej Monorail. Przewozi ona do 48 tys. pasażerów na godzinę i jedynie wymaga estakad, znacznie tańszych od tuneli.
Kamila Kaliszyk dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe
Sprawna i przyjazna mieszkańcom komunikacja miejska to podstawa dobrze funkcjonującego miasta. W miarę postępującej urbanizacji będzie ona coraz istotniejsza, gdyż pozwala zaspokoić potrzeby transportowe większej liczby osób i jest rozwiązaniem bardziej ekologicznym niż liczne samochody osobowe na drogach. Dlatego miasta już dziś powinny przygotować się na to, co czeka je w najbliższych latach i korzystać z inteligentnych rozwiązań, by być przyjaznym miejscem do życia.
W Mastercard uważamy, że płatności bezgotówkowe mogą miastom pomóc w usprawnieniu komunikacji i zarządzania ruchem. W Polsce cieszą się one bardzo dużą popularnością – stanowią ponad 85 proc. wszystkich transakcji kartami Mastercard. Z naszych badań wynika, że konsumenci chcą płacić kartą, ale połowa z nich zgłasza, że nadal nie wszędzie ma taką możliwość, wskazując transport publiczny, np. autobus czy tramwaj, jako jedno z głównych miejsc, gdzie im tego brakuje.
Jednym z najnowocześniejszych rozwiązań, a jednocześnie bardzo wygodnym dla pasażerów i korzystnym dla miasta jest system „open payment", w którym bilet może być „zapisany" na karcie płatniczej. Dzięki temu mieszkańcy mogą płacić za przejazdy komunikacją miejską w sposób szybki, wygodny i bezpieczny. Nie trzeba bowiem kupować biletu kartonikowego, niezbędna jest jedynie karta płatnicza, którą i tak zazwyczaj mamy przy sobie, co bardzo ułatwia opłacenie przejazdu. Taki system umożliwia m.in. taryfę Wejście/Wyjście, dzięki której pasażer płaci za konkretną liczbę przejechanych przystanków, przykładając kartę przy wejściu i wyjściu z pojazdu. Z kolei miasto może zaoszczędzić na dystrybucji papierowych biletów, które są droższe niż w przypadku rozwiązań cyfrowych. Londyn, w którym system „open payment" funkcjonuje już od kilku lat, dzięki rezygnacji z obsługi gotówki oszczędza rocznie 24 mln funtów.
W Polsce pilotaż rozwiązania „Open Payment System" jako pierwszy wdrożony został w Łodzi w 2017 r. MPK Łódź zastosowało je we współpracy z Mennicą Polską oraz Mastercard i Elavon. Łodzianie chętnie korzystają z takiej opcji płacenia za przejazdy. Przez rok testowania rozwiązania tylko na jednej linii odnotowano ponad 300 tys. opłat kartą za przejazd. Z danych MPK Łódź wynika, że najbardziej popularne były bilety na przejazd trzech przystanków. Taka podróż w taryfie Wejście/Wyjście kosztuje 1,40 zł. To znacznie korzystniejsze niż zakup biletu czasowego. Najtańszy, 20-minutowy, kosztuje bowiem 2,80 zł. Z tego też powodu bilet na karcie doskonale sprawdza się zwłaszcza na krótkich odcinkach.